فانوس جنوب
کد خبر: 4095       چهارشنبه 02 اسفند 1402 در 13:50
| ف | | |

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۲ واحد تولیدی راکد در خوزستان فعال شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فانوس جنوب ،

محمدراضی جلالی امروز در نشست خبری، با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در حال حاضر مسائل اقتصادی از قبیل تورم، اشتغال و غیره یکی از مهمترین چالش‌های استان و کشور هستند که بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی سایه انداخته است.

وی موضوع اشتغال را یکی از مشکلات اساسی خوزستان، عنوان کرد و افزود: استان خوزستان استان سوم بیکاری در کشور بود، اما اخیراً از این رتبه به رتبه ششم تغییر کرد، البته این رتبه برای ما قابل قبول نیست.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، گفت: امسال تعهد اشتغال خوزستان برای 63 هزار نفر بود که این تعهد توسط دستگاه‌های مختلف انجام شد و در برخی شهرستان‌ها تا سقف 100درصد موفق به محقق شدن آن شدیم.

راضی جلالی در ادامه بیان کرد: به تایید اداره تامین اجتماعی استان از این تعداد نفر، 53 هزار نفر بیمه شده‌اند که بیمه اولی به شمار می‌روند، اما قطعاً با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

وی با بیان اینکه این تعهد بر مبنای ارائه تسهیلات است و بخشی از مشکل اشتغال ما را حل می‌کند، عنوان کرد: ما به دنبال ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار هستیم، چرا که بعضی از مشاغلی که بر مبنای تسهیلات ایجاد می‌شود پایدار نیست.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به هدایت تسهیلات به تسهیلات کارفرمایی با هدف ایجاد پایداری در مشاغل، بیان کرد: این تسهیلات به سمت آمایش سرزمینی نیز هدایت می‌شوند تا شاهد هدر رفت تسهیلات نباشیم.پرداخت تسهیلات شرایطی را فراهم کرد که نرخ بیکاری استان از سقف 12.6 درصد به 10.5 درصد کاهش پیدا کند.

راضی جلالی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به ویژه پایین دست شرکت‌های پتروشمی ما با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: تجهیزات، تکنولوژی و غیره وجود دارد، اما با توجه به نبود مواد اولیه در کنار این شرکت‌ها فقط با یک شیفت کاری فعال هستند.

وی با تاکید بر لزوم تامین مواد اولیه شرکت‌های پایین دست صنایع، افزود: چنانچه مواد اولیه کافی در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد یک شفیت کاری تبدیل به دو شیف کاری می شود و برای نیروی جدید و متخصص ما فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.

راضی جلالی با اشاره به لزوم احیای واحدهای راکد در استان، بیان کرد: برخی واحدهای از آنجایی که توجیه اقتصادی ندارند یا مشتری ندارند همچنین شرایط رقابت در بازار را ندارد قطعا راه اندازی این واحد صرفه اقتصادی ندارد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 102 واحد تولیدی راکد در خوزستان را فعال کردیم، گفت: اغلب واحدهای تولیدی راکد به دلیل مسائل مالی و نبود نقدینگی راکد شده‌اند که برای جذب منابع و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید کارهایی خوبی صورت گرفته است.

راضی جلالی عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را غیر قابل قبول توصیف کرد، و افزود: این بانک‌ها با توجه به منابعی که دارند این منابع را در مسیر تولید و فعالیت‌های اقتصادی به کار نگرفته‌اند.

وی عنوان کرد: بالغ بر 58 واحد تملک شده بانکی در خوزستان داریم که 29 واحد مربوط به یک بانک‌ است و این بانک‌ها اولویتی برای واگذاری املاک خود ندارند این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندها نیازمند مکان هستند.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره با چالش‌های کارگری کارکنان شرکت گروه ملی ایران، گفت: به نظر شما منطقی است یک واحد فولادی بدون هماهنگی با سایر واحدهای فولادی دیگر ضرایبی را در حقوق‌های پرداختی ایجاد کند در حالی که واحد دیگر فولاد تفاوت حقوقی نداشته باشد؟

راضی جلالی در رابطه با حساب‌های بانکی صنایع در خارج از استان، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته بالغ بر یک هزار و 200 حساب بانکی صنایع که اکثراً مربوط به شرکت‌های پتروشمی‌ است در خارج استان قرار دارند.

وی با اشاره به علت انتقال حساب بانکی صنایع در خارج استان، عنوان کرد: اختیارات پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های خوزستان تا سقف 30 میلیارد تومان است که این مبلغ برای یک واحد صنعتی بزرگ مبلغ چندانی نیست و اگر واحد صنعتی مانند پتروشمی بخواهد تسهیلاتی با مبلغ یک هزار میلیارد تومان بگیرد که عملاً ممکن نیست و باید با مرکز هماهنگ کند.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، با بیان اینکه همین مسئله سبب شده این شرکت‌ها حساب‌های خود را به مرکز منتقل کنند، گفت: اگر چه برای انتقال این حساب‌ها به خوزستان مطالبه کردیم و وزیر اقتصاد نیز در این رابطه نامه‌ای به رئیس جمهور داد که در هئیت دولت انتقال 50 درصد این حساب‌ها به خوزستان مصوب شود.

وی افزود: اما ما باید افزایش اختیارات بانک‌های خوزستان را در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی بزرگ را مطالبه کنیم و تا این مشکل حل نشود عملا انتقال حساب صنایع بزرگ به خوزستان ممکن نیست. 

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است