فانوس جنوب
کد خبر: 4055       یکشنبه 03 دي 1402 در 10:00
| ف | | |

تولید بیش از پنج هزار تن گوشت گاومیش در خوزستان

تولید بیش از پنج هزار تن گوشت گاومیش در خوزستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : این استان با دارابودن ۱۰۶ هزار راس گاومیش، رتبه نخست جمعیت این دام را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فانوس جنوب ،عبدالامیر نیرومند عنوان کرد: استان خوزستان یکی از مناطق اصلی پرورش گاومیش در کشور است و خاستگاه این دام محسوب می‌شود.

وی به نقش موثر این دام در تامین و تولید مواد لبنی و گوشت قرمز استان اشاره کرد و افزود: گاو میش‌ های خوزستان به دلیل سازگاری با محیط، مقاومت در برابر بیماری‌ها، پایین بودن هزینه نگهداری و استفاده موثر از ضایعات کشاورزی و مواد خشبی کم ارزش یکی از ذخایر ژنتیکی باارزش دامی به شمار می‌رود.

مواد خشبی از ترکیب ملاس نیشکر یا چغندر و اوره به اضافه ضایعات و محصولات کشاورزی از قبیل ذرت علوفه، یونجه، کاه و کلش دامی و دیگر موارد افزودنی تشکیل می‌شود.

نیرومند ادامه داد: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، از حدود چهارهزار و ۹۳۴ واحد پرورش گاومیش خوزستان، ۷۷ هزار و ۶۸۱ تن شیر تولید شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: این میزان تولید، ۱۳ درصد نیاز استان به شیر را تامین می‌کند.

وی گفت: با تولید پنج هزار و ۷۶۵ تن گوشت قرمز در واحد‌ های پرورش گاو میش استان، ۱۰.۵ درصد نیاز استان به گوشت تامین می‌شود؛ در حال حاضر در راستای تامین و تنظیم بازار گوشت و جبران کسری تولید داخل، واردات دام زنده سبک و سنگین به کشور با نظارت سازمان دامپزشکی مجاز است.

نیرومند اظهار کرد: ممنوعیتی برای نقل و انتقال دام از سایر استان‌های کشور به خوزستان وجود ندارد و صرفا برای دام‌های پرواری است؛ با این وجود مکاتبات زیادی توسط سازمان جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی استانداری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای رفع این محدودیت انجام شده، ولی تاکنون این موضوع حل نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: با توجه به جمعیت استان و سرانه استاندارد مصرف گوشت قرمز با حدود ۱۱ کیلوگرم در سال، نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۵۲ هزار و ۵۶۰ تن برآورد شده که متناسب با قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند ماهی و گوشت مرغ، مناسبت‌های تقویمی و فصول سال متغیر است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است