فانوس جنوب
کد خبر: 1897       سه شنبه 10 مهر 1397 در 16:01
| ف | | |

بنزین اهواز این روزها بی کیفیت است؟

بنزین اهواز این روزها بی کیفیت است؟

علت کاهش بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت به دلیل کسری بنزینی است که از استان اراک وارد می‌شود.

 

طبق ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است ظرف 3 سال پس از ابلاغ این قانون سوخت را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز موظف است که پایش و نظارت بر کیفیت سوخت توزیعی در کشور را انجام دهد.

 

بر اساس همین گزارش، بر اساس مصوبه سال 93 بنزن و آروماتیک موجود در سوخت 8 کلان‌شهر که اهواز یکی از آن‌ها است پایش و از ابتدای خردادماه امسال طی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نفت پایش‌های مشترک بین این دو دستگاه در مورد سوخت دیزل یورو 4 در محورهای مواصلاتی و 8 کلان‌شهر اجرا می‌شود.

 

آروماتیک بنزین در اهواز بالاتر از حد استاندارد

 

بررسی‌های سازمان محیط زیست کشور نشان می‌دهد در تابستان ۹۷ در اهواز میزان آروماتیک در همه نمونه‌های گرفته‌شده بالاتر از حد استاندارد و بنزن نیز در نیمی از نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز گزارش‌شده است.

 

به گفته یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست میزان بنزن و آروماتیک در بنزین استاندارد یورو 4 که همواره موردنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست است به ترتیب یک و 35 درصد است، درحالی‌که در بنزین پتروشیمی، که بنزن و آروماتیک بخش اصلی ترکیب بنزین هستند این میزان بیش‌ازحد استاندارد است.

 

سهمیه بنزین اهواز بین 500 تا 800 هزار تن

 

توزیع بنزین یورو 4 با حجم بین 500 تا 800 هزار لیتر از سال 94 باهدف بالا بردن کیفیت بنزین و کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر اهواز توزیع شد که باوجوداینکه این حجم بنزین جوابگوی نیاز مصرفی استان نیست اما تا حدودی در کاهش آلودگی مؤثر بود

 

در یک سال تا یک سال و نیم گذشته نارضایتی‌های نفت‌کش‌ها و کامیون سراسر کشور مبنی بر عدم افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل انتقال، توزیع و پخش بنزین را تحت تأثیر خود قرارداد.

 

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد ازآنجایی‌که بنزین یورو 4 خوزستان از پالایشگاه اراک تأمین می‌شود، اما چند روزی است که بنزین نوع یورو 4 وارد استان نشده است.

 

کسری بنزین عامل پایین کیفیت بنزین شد

 

بررسی‌های میدانی در جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد علت کاهش بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت به دلیل کسری بنزینی است که از استان اراک وارد می‌شد و اکنون در جایگاه‌های سوخت اغلب بنزین معمولی به فروش می‌رسد که عدم کیفیت آن، مصرف بنزین را بالا می‌برد.

 

نعمت نجفی مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی اهواز پیش‌تر گفته بود در کل جایگاه‌های سوخت بنزین به‌اندازه کافی وجود دارد و هیچ جایگاه‌ها به دلیل کمبود سوخت تعطیل نشده است.

 

بنزین تولیدی در پتروشیمی بندر امام غیر استاندارد است

 

نتایج به‌دست‌آمده از آنالیز نمونه‌ها در مرکز آزمایشگاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست میزان بنزن و آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمی را به ترتیب 98/6 و 63/72 درصد نشان می‌دهد

 

بر همین اساس، میزان بنزن در پتروشیمی بندر امام 10-8 درصد و میزان آروماتیک‌ها 62 – 56 درصد است، این در حالی است که مقادیر استاندارد این پارامترها به ترتیب 1 و 35 درصد است و این اعداد خود حاکی از غیراستاندارد بودن بنزین تولیدی از واحدهای پتروشیمی است.

 

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بنزن برای انسان سرطان‌زا است و هیچ سطح ایمنی برای مقابله با آن توصیه نمی‌شود؛ به گزارش دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نیز، بنزن از سال 1980 در نخستین گزارش مواد سرطان‌زا قرارگرفته است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است