فانوس جنوب
کد خبر: 1836       یکشنبه 19 فروردين 1397 در 09:45
| ف | | |

80 درصد ظرفیت سدهای خوزستان خالی است

در حال حاضر آب مفید پشت سدهای استان 20 درصد ظرفیت این سدها است و در واقع 80 درصد ظرفیت آنها خالی است / از ابتدای سال زراعی جاری 133 میلیمتر و در سال قبل 203 میلیمتر بارندگی داشتیم که این آمار کاهش 34

در حال حاضر آب مفید پشت سدهای استان 20 درصد ظرفیت این سدها است و در واقع 80 درصد ظرفیت آنها خالی است / از ابتدای سال زراعی جاری 133 میلیمتر و در سال قبل 203 میلیمتر بارندگی داشتیم که این آمار کاهش 34

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر آب مفید پشت سدهای استان 20 درصد ظرفیت این سدها است و در واقع 80 درصد ظرفیت آنها خالی است.

 
مهران مومن غریب اظهار کرد: ظرفیت حداکثری مخازن سدهای استان 14 میلیارد متر مکعب بوده که تاکنون تنها 2 میلیارد و 663 میلیون مترمکعب آن پر شده است.
 
وی ادامه داد: میزان ورودی آب سدهای استان در سال زراعی 96 نسبت به سال پیش از آن 47 درصد و نسبت به آمار بلند مدت آن 65 درصد کاهش داشته است.
 
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بارش های عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری 133 میلیمتر و در سال قبل 203 میلیمتر بارندگی داشتیم که این آمار کاهش 34 درصدی را در بازه زمانی سه ساله نشان می دهد.
 
وی افزود:بارش بلندمدت در استان در مدت زمان مشابه 289 میلیمتر بوده که کاهش 54 درصدی را نشان می هد.
 
مومن غریب گفت: در حال حاضر سه درصد ظرفیت سد گتوند علیا پر شده و سدهای کارون4 ، کارون 3 به ترتیب 38 و 10 درصد ظرفیتشان پر شده است.
 
وی گفت ظرفیت سد دز به میزان 10 درصد، کرخه 30 درصد، مارون31 درصد و جره 30 درصد پر شده اند.
 
وی با تاکید بر وضعیت وخیم کم آبی در حوضه کارون یادآور شد: در حال حاضر حوضه آبریز کارون بزرگ (سدهای کارون سه و چهار-دز-شهید عباسپور-گتوند علیا ) تنها یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب دارد که تنها به اندازه سد کرخه است.
 
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در حال حاضر برای پر شدن سدهای استان سد دز یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب، سد شهید عباسپور یک میلیارد و 340 میلیون متر مکعب، سد گتوند علیا 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب، سد کارون 3 یک و نیم میلیارد متر مکعب، سد کارون4 حدود 450 میلیون متر مکعب، سد کرخه 1.5 میلیارد متر مکعب، سد مارون یک میلیارد و 110 میلیون متر مکعب، سد جره یک میلیارد و 173 میلیون متر مکعب آب نیاز دارند.
 
وی افزود: در مجموع 11 میلیارد و 228 میلیون مترمکعب آب نیاز است تا حجم خالی مفید سدهای استان پر شود.
 
مومن غریب با اشاره به ظرفیت مفید سدهای استان گفت: هم اکنون ظرفیت مفید سد جره 84 میلیون، سد شهید عباسپور 140 میلیون، سد مارون 123 میلیون، کارون چهار 273 میلیون ، کارون سه 157 میلیون، گتوند علیا 74 میلیون، دز 598 میلیون، کرخه یک میلیارد و 206 میلیون متر مکعب آب دارند.
 
وی ادامه داد: سدهای استان در مجموع 2 میلیارد و 663 میلیون مترمکعب آب دارند که این رقم در سال گذشته 6 میلیارد و 420 میلیون مترمکعب بوده است. 
 
وی همچنین عنوان کرد: استان در شرایط آبی خوبی نیست و سال سختی از نظر منابع آبی خواهیم داشت بنابراین تامین آب شرب اولویت در درجه نخست و تامین آب صنعت و کشت های دائم، نخیلات و باغات اولویت دوم ما است.
 

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است