فانوس جنوب
کد خبر: 1633       سه شنبه 04 مهر 1396 در 15:26
| ف | | |

نگاهی به مهمترین دستاوردهای درمانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ریاست دکتر اسماعیل ایدنی در دولت یازدهم

دکتر اسماعیل ایدنی؛ ٤ سال تلاش، یک عمر خدمت

دکتر اسماعیل ایدنی؛ ٤ سال تلاش، یک عمر خدمت

ششم آذرماه ١٣٩٢، وزیر بهداشت دولت یازدهم حکم انتصاب دکتر اسماعیل ایدنی فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را به سمت ریاست این دانشگاه امضاء نمود تا هفتمین رئیس دانشگاه از سال ١٣٦٥، بر کرسی مدیریت نظام سلامت در جغرافیای وسیعی از خوزستان تکیه بزند.

اسماعیل ایدنی از همان ابتدای شروع کار، علیرغم چالش جدی مخالفت صددرصدی استاندار با انتصاب وی و انتشار شایعات پی در پی، اما آرام و بی حاشیه کار خود را آغاز نمود. تیم تشکیلاتی خود را شکل داد و کار در حوزه های مختلف را آغاز نمود. 
 
نگاه ریزبین، هوش و دقت نظر بالا، توان پیگیری تا حلقه آخر، قدرت تحلیل فوق العاده، تئوری پردازی های گسترده و تلاش برای تطابق عملیاتی آنها، شجاعت و جسارت در گفتار، صداقت در عمل و ارتباطات فراگیر از ویژگی ها و خصوصیات نفر رتبه اول آزمون فوق تخصص ریه ایران می باشد که ٤ سال برای ادای دین و خدمتگزاری به هم استانی هایش ناچار شد مطب خود که بدون شک یکی از شلوغترین مطب های استان خوزستان که به دلیل آلودگی های صنعتی، محیطی، پدیده ریزگردها و ... دارای آمار بالایی از بیماران تنفسی می باشد را بطور کامل تعطیل کند تا وقت کافی برای رسیدگی به مسئولیت سنگین خویش داشته باشد.
 
وضعیت بغرنج خوزستان از لحاظ زیرساخت های حوزه سلامت و عقب ماندگی های انباشته شده از سالیان طولانی بی توجهی به این حوزه حساس در طی دهه های متمادی از یک سو و بالا رفتن سطح انتظارات بحق مردم از سویی دیگر، دشواری کار و خدمت در این حوزه را صدچندان می نمود. 
 
در این وضعیت، توجه به توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی به منظور افزایش رفاه مردم در آینده ای نزدیک در دستور کار رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت و بلافاصله تلاشها برای جذب اعتبارات ملی و استانی جهت اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی بجای مانده از سالیان قبل آغاز شد. 
 
در نخستین گام، در دی ماه ١٣٩٢ و همزمان با نخستین سفر استانی هیئت دولت به خوزستان، با رایزنی های صورت گرفته اعتبار ١٧٦ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اختصاص داده شد تا این دانشگاه بتواند از زیر بار مطالبات سنگین تجهیزاتی، پرسنلی و بازار که ادامه حرکت برای دانشگاه را بسیار دشوار کرده بود، کمی سبک تر شده و چابک تر برای ادامه مسیر تلاش نماید.
 
در حوزه درمان، جهت توسعه فضاها و زیرساخت ها، علاوه بر نگاه توسعه محوری و ظرفیت سازی، تمرکز بر روی پیگیری پروژه های بیمارستانی معطل مانده از سالیان قبل قرار داده شد و در این مدت با تلاشهای اعمال شده توسط رئیس و اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه و حمایت های شخص وزیر بهداشت، نتایج شگفت انگیزی ایجاد شد. 
 
در نخستین قدم، اتمام هر چه سریعتر بیمارستان نوساز و پیشرفته ٢٢ بهمن مسجدسلیمان، نقطه تمرکز مسئولین دانشگاه قرار گرفت تا با رایزنی ها و حمایت های اعمال شده، اولین بیمارستانی باشد که در دولت تدبیر و امید در خوزستان افتتاح گردید و توانست بستر جدید و مطلوبی را برای ارائه خدمات درمانی به مردم شریف مسجدسلیمان فراهم سازد. 
 
در ادامه تلاشها، پروژه احداث بیمارستان جدید سوسنگرد که بیش از ١٥ سال میشد که متوقف شده بود، از سر گرفته شد و در طی سه سال گذشته، شدت پیشرفت پروژه به گونه ای بود که هم اکنون این بیمارستان که ظرفیت بیش از ١٥٠ تخت را دارد آماده افتتاح و بهره برداری می باشد.
 
با نگاهی گذرا از میدان چهارشیر اهواز، می توان به پیشرفت تحسین برانگیز پروژه بیمارستان تخصصی جدید اطفال ابوذر اهواز پی برد. ساختمانی ٩ طبقه و نوساز که با پیگیری های اعمال شده در طی سالیان اخیر و مذاکرات فشرده با بنیاد مستضعفان کشور، اکنون پیشرفت بالای ٩٠ درصدی را سپری نموده و مراحل نهایی تجهیز خود را جهت افتتاح در ماه های آینده تجربه می کند.
 
پروژه بیمارستان جدید سوانح سوختگی اهواز واقع در پادادشهر نیز از حمایت های دانشگاه در این زمان بی بهره نماند و با پیشرفت فیزیکی قابل توجه ٩٠ درصدی، نوید افتتاح بیمارستانی مجهز و نوساز برای ارائه خدمات درمانی به بیماران سوختگی را تا پایان سال جاری می دهد.
 
یکی از نقاط اوج خدمتگزاری در راستای توسعه زیرساخت های درمانی در سال ١٣٩٥ "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، جلب حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور در اختیار قرار گرفتن دو بلوک ساختمانی وسیع و بلااستفاده در محوطه بیمارستان شهید دکتر بقایی بود که از طریق انعقاد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مرکز بهداری رزمی جنوب نیروی زمینی سپاه، دانشگاه این دو بلوک را در اختیار گرفت، نوسازی و مجهز نمود و تحت عنوان بیمارستان تازه تأسیس شهید دکتر بقایی٢ با ظرفیت ٤٠٠ تخت بیمارستانی با کمترین هزینه(معادل یک بیستم هزینه لازم برای ساخت چنین بیمارستانی) و در سریعترین زمان ممکن(حدود یک سال)، به عنوان مرکز تخصصی ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی در یازدهمین سفر وزیر بهداشت به خوزستان افتتاح نمود.
 
یکی دیگر از مهمترین گام های ارزنده برای افزایش ظرفیت های درمانی استان، احداث مرکز جامع قلب دانشگاه بود که در طبقات فوقانی اورژانس بیمارستان گلستان اهواز بصورت نوساز و کاملاً مجهز ساخته شد تا با دارا بودن ١٢٠ تخت تخصصی و فوق تخصصی ویژه بیماران قلبی و عروقی، بیمارستانی بی نظیر را در دل بیمارستان گلستان اهواز ایجاد نماید که هم اکنون این مرکز در حال ارائه خدمات درمانی به بیماران و آماده افتتاح می باشد.
 
افتتاح و راه اندازی ١٢٠ تخت بیمارستانی ویژه بیماران اعصاب و روان همزمان با افتتاح١٠٠٠ تخت اعصاب و روان در سراسر کشور، خدمت ارزنده و ماندگار دیگری بود که بدلیل احراز رتبه نخست از نظر تعداد تخت های قابل افتتاح توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در کشور، سبب شد وزیر بهداشت، اهواز را جهت افتتاح همزمان ١٠٠٠ تخت روانپزشکی در کشور انتخاب نماید.
 
مرکز فوق تخصصی پیوند مغز استخوان در جنوب غرب کشور در بیمارستان شفاء، افتخار و خدمت مانای دیگری بود که با دارا بودن ١٨ تخت فوق تخصصی، بیماران خوزستانی و همچنین استانهای مجاور که نیازمند پیوند مغز استخوان هستند را از مهاجرت به استانهای دیگر بی نیاز کرده است که این مرکز پیشرفته را نیز وزیر بهداشت در دهمین سفر خود به خوزستان افتتاح نمود.
 
راه اندازی و افزودن ١٥٢ تخت ویژه در قالب ICU، CCU، NICU و BICU، بیش از ٥٠ تخت تخصصی دیالیز و ١٣٩ تخت اورژانس با توجه به کمبودهای بارز در بخش های ویژه و اورژانسهای بیمارستانی، اقدام ارزشمند دیگری بود که تداعی تلاش های همه جانبه برای خدمتگزاری بی منت به مردم شریف خوزستان در حوزه درمان بوده است.
 
احداث ١٠ کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی، ٤ مرکز غربالگری سرطان و ٩ بلوک زایمانی دارای ٤٦ اتاق تک نفره در بیمارستانهای تابعه، احداث، توسعه، بهسازی و نوسازی اورژانس های بیمارستانی، ارتقاء کیفیت فضای بخش های بستری بیماران در تمام بیمارستان های تابعه در سراسر استان و تجهیز این بخش ها با لوازم و وسایل جدید را نیز می توان در زمره مهمترین اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای رفاه هر چه بیشتر بیماران و مراجعین قلمداد نمود.
 
از سال ١٣٩٢ تا سال ١٣٩٤، هر ساله با بارش نخستین باران های پاییزی، تعداد زیادی از مردم برخی شهرهای خوزستان دچار اختلالات تنفسی میشدند و به اورژانس بیمارستانها مراجعه می کردند؛ اما با درایت رئیس دانشگاه و اطلاق فرضیه "آسم پس از طوفان" برای این رخداد و طرح موضوع تقاضای هرس گونه های گیاهی که همزمان با نخستین بارندگی ها عمل گرده افشانی را انجام می دهند در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و حمایت های سایر سازمانهای ذیربط، در پاییز ١٣٩٥ چنین بحرانی ایجاد نگردید و هم اکنون اقدامات مشابه برای تکرار تجربه موفق سال گذشته در حال انجام می باشد.
 
این موارد گذری بود بر مهمترین خدمات ظرفیت ساز و اقدامات درمانی که در دولت یازدهم در جغرافیای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به ریاست دکتر اسماعیل ایدنی رقم خورد؛ 
 
با این همه، نیک واضح است که مسیر خدمت، بس طولانی است و عمر خدمت بسیار کوتاه؛ اما ارج می نهیم به نوبه خود تلاش های ایثارگرانه و زحمات طاقت فرسای دکتر اسماعیل ایدنی در این مدت چهار ساله را که به اذعان دلسوزان، منصفان و واقع بینان، قرارگیری مطلوب و اثرگذار قطار سلامت استان بر روی ریل توسعه، شاید ارزنده ترین خدمتی باشد که وی به مردم خوزستان ارائه نمود. 
 
برای اسماعیل ایدنی و تمامی خادمان دلسوز، خوش انصاف، شجاع، با وجدان و با اخلاق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آرزوی سلامتی، سربلندی و توفیق روزافزون را از درگاه ایزد منان مسئلت می نماییم.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است