فانوس جنوب
کد خبر: 2503       سه شنبه 30 دي 1399 در 09:01
| ف | | |

اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم/ بازی «دوگانه سلامت-مذاکره» خیانت است

اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم/ بازی «دوگانه سلامت-مذاکره» خیانت است

اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم/ بازی «دوگانه سلامت-مذاکره» خیانت است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: نص صریح قانون اساسی اشاره دارد که قراردادهای بین‌المللی و هرگونه معاهده اعم از سازو کار یا پیوستن به هر کنسرسیومی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا این لحظه ما اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم و صحبت‌های متناقض زیادی از مسئولین شنیده‌ایم.

دکتر زهرا شیخی مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی خوزستان خبر ، با تأکید بر اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است، اظهار کرد: ایشان قطعاً عالمانه و دقیق تمام جوانب کرونا را در نظر گرفتند و رهنمودهای روشنگرانه خود را فرمودند و پس از این راه انداختن بازی «نیاز واردات» و «دوگانه سلامت-مذاکره» خیانت است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر در دنیا نه درمان قطعی و نه واکسن کارآزمایی شده، موجود نیست بلکه همه داروها و واکسن‌ها در حال کارآزمایی هستند و اگر ما اظهار نگرانی می‌کنیم به‌خاطر این است که چرا برخی در صحبت‌هایشان به‌گونه‌ای احساس نیاز و عطش در مردم ایجاد می‌کنند که گویی دنیا مردمش را با واکسن مطمئنی از بیماری کرونا نجات داده است. آگاه باشید که اولاً همه این واکسن‌ها در مرحله تحقیقات هستند و تنها روی تعداد کمی از افراد تست می‌شود و غیر از این نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که امروز ما با بیماری به نام کرونا مواجه هستیم که رفتارهای ناشناخته‌ای دارد؛ پس باید برای هر تصمیمی که می‌گیریم از دارو تا واکسن تمام جوانب علمی و امنیتی سنجیده شود و دقت و تأمل لازم و کافی اعمال شود.

نسبت به جان و سلامت مردم حساسیت دارم

وی تصریح کرد: من قبل از اینکه سوگند وکالت مردم را خورده باشم سوگند پزشکی خورده‌ام و نسبت به جان و سلامت مردم حساسیت دارم بنابراین در زمانی که شبهه‌های فراوان در مورد یک بیماری وجود دارد در خصوص درمان و واکسیناسیون این نگرانی‌ها هست و باید حساسیت‌های لازم را به‌کار برد.

شیخی مبارکه در خصوص تهیه واکسن خارجی عنوان کرد: اگر بنا باشد از خارج کشور واکسنی تهیه کنیم اولاً به هر کشوری اعتماد نخواهیم کرد چون کشورهای غربی سابقه خوبی ندارند و تجربه خون‌های آلوده از فرانسه را هنوز فراموش نکرده‌ایم. طی سال‌های اخیر بدترین شرایط را پشت سر گذاشتیم و تحریم‌های ظالمانه‌ای را به مردم ایران تحمیل کردند چراکه حتی داروهای مورد نیاز بیماران خاص، ام اس و مبتلایان به سرطان را در اختیار ما قرار ندادند و حالا چه شده است که می‌خواهند واکسن کرونا را بذل و بخشش کنند؟!

اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم

وی افزود: زمانی که برخی مسئولین گفتند تعدادی دوز واکسن فایزر از طرف یک خَیر به ما هدیه شده است قطعاً برای ما حساسیت به وجود می‌آید که پشت پرده چیست؟!

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس متذکر شد: نص صریح قانون اساسی اشاره دارد که قراردادهای بین‌المللی و هرگونه معاهده و ... اعم از سازو کار یا پیوستن به هر کنسرسیومی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا این لحظه ما اطلاعات دقیقی از سازوکار کواکس نداریم و صحبت‌های متناقض زیادی از مسئولین شنیده‌ایم.

شرایط غیرشفاف و مبهم واردات واکسن را نمی‌پذیریم

وی تأکید کرد: این‌گونه نیست که اگر واردات مطمئنی وجود داشته باشد ما مخالفت کنیم بلکه شرایط غیرشفاف و مبهم را نمی‌پذیریم و انتظار داریم مسئولین هم به این حساسیت خرده نگیرند چراکه اگر واردات غیرمطمئن نه تنها در واکسن بلکه در دارو و سایر ملزومات بهداشتی و درمانی انجام و خدایی نکرده سال‌ها بعد عوارض آن مشخص شود همان افرادی که الان عطش نیاز واردات را در مردم ایجاد می‌کنند اولین کسانی خواهند بود که خرده خواهند گرفت که شما مسئولیت داشتید و باید دقت می‌کردید و کوتاهی داشتید.

شیخی مبارکه به فعالیت‌های چند ماه اخیر خود اشاره و عنوان کرد: بنده بعد از رسانه‌ای کردن نگرانی‌هایم در قالب یک روایت برای واکسن و احتمال بروز عوارضی ناشی از واکسن به کشورمان، متوجه شدم تولید واکسن داخلی بر زمین مانده است به همین جهت وارد میدان شدیم و پیگری‌هایی برای تولید واکسن داخلی داشتیم که متأسفانه متوجه معطل ماندن شرایط اخذ مجوزهای تولید داخل شدیم و با پیگیری‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موانع برطرف شد.

وی اضافه کرد: باید قبول کنیم وقتی 80 میلیون جمعیت داریم با تعداد دوز کم وارادت نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و این تعداد دوز اندک نه تنها کارگشا نخواهد بود بلکه بحث کارآزمایی بالینی را بیشتر تقویت می‎کند.

تمام‌قد ایستاده‌ایم تا تولید واکسن داخلی کرونا را تقویت کنیم

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با تأکید بر اینکه تمام‌قد ایستاده‌ایم تا تولید واکسن داخلی کرونا را تقویت کنیم، متذکر شد: اگر افرادی منکر توانمندی داخل و دنبال تشدید عطش مردم برای تهیه واکسن وارداتی نامطمئن که هنوز اطلاعات آن مشخص نیست باشند با برخورد ما مواجه خواهند شد. اگر هم بنا باشد واردات واکسن داشته باشیم، واردات باید از کشور مطمئن انجام شود و کشور سازنده واکسن نیز ایران را در جریان فرمولاسیون قرار دهد در این صورت برای واردات مشکلی نخواهیم داشت.

شیخی مبارکه با اشاره به اینکه برخی افراد با احتکار دارو و انکار توانمندی داخلی سودجویی‌ می‌کنند، گفت: در خصوص داروهای درمان کرونا 90 کارآزمایی بالینی در مورد گیاهان دارویی و درمان‌های سنتی داشتیم و کارآزمایی بالینی بعضی از آن‌ها به اتمام رسیده است و تا جایی که اطلاع دارم تا هفته گذشته هیچ یک از آنان موفق به دریافت مجوز در کمیته علمی نشده‌اند؛ از مسئولین می‌خواهم همان قدر که به خارج نگاه مثبت دارند مقداری هم به داخل کشور نگاه مثبت داشته باشند و توان دانشمندان داخلی را باور کنند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است