فانوس جنوب
کد خبر: 2502       دوشنبه 29 دي 1399 در 12:41
| ف | | |

برتری واکسن ایرانی کرونا نسبت به واکسن‌های خارجی

برتری واکسن ایرانی کرونا نسبت به واکسن‌های خارجی

برتری واکسن ایرانی کرونا نسبت به واکسن‌های خارجی

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی که خود یک پزشک است در خصوص واکسن ایرانی کرونا گفت: واکسن فایزر بیشتر از آنتی‌ژن انتهایی گیرنده‌های ویروس استفاده کرده و خیلی اختصاصی است به همین دلیل ممکن است درصورت جهش ژنی در افراد جوابگو نباشد.

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی  پایگاه خبری - تحلیلی خوزستان خبر ، اظهار کرد: قطعاً نمی‌توان به واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی اعتماد کرد چون در حال حاضر بیشترین آمار تلفات کرونا در این دو کشور است؛ اگرسیستم سلامت آمریکا و انگلستان می‌توانستند از این واکسن برای مردم خود به‌خوبی استفاده کنند تا الآن این کار را کرده بودند.

وی ادامه داد: سیستم تهیه واکسن مدرنا و فایزر به‌گونه‌ای است که تا الآن با عوارض زیادی همراه بوده و شوک و عوارض ناشی از واکسن نیز بالاست و انگلستان قصد دارد از مردم کنیا برای آزمودن واکسن استفاده کند. در آمریکا هم گفتند قطعاً به موارد بیشتر این آزمون نیاز است.

نمی‌توان به سیستم تهیه واکسن آمریکایی و انگلیسی اعتماد کرد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تدبیر مقام معظم رهبری در این زمینه کاملاً تدبیر درستی است و ما هم درکمیسیون بهداشت به این نتیجه رسیده بودیم، به نظر می‌رسد نمی‌توان به سیستم تهیه واکسن آمریکایی و انگلیسی اعتماد کرد چون خودشان هنوز به این اعتماد نرسیدند.

وی اشاره کرد: هر کشوری دوست دارد به چند دلیل از واکسن کشورش خودش استفاده کند، نخست اینکه ژنتیک اقوام با هم متفاوت است و علاوه بر آن کشورها نسبت به کشورهایی که سوابق سیاسی خوبی ندارند بدبین هستند و این‌یک امر طبیعی است.

محمدبیگی افزود: از طرف دیگر به لحاظ علوم زیست‌فناوری پلتفرمی در کشور ایجادشده است که می‌توانیم بگوییم واکسن ایرانی یک نوع واکسن قابل‌اعتماد است .ضمن اینکه از هفته گذشته تا الآن آنانی که فاز یک را انجام دادند حال عمومی خوبی دارند و سه‌شنبه این هفته دوز دوم را دریافت می‌کنند و هفت نفر دیگر نیز وارد فاز دوم می‌شوند.

وی با اعلام اینکه گروه‌های تحقیاتی واکسن کرونا در کشور از چهار گروه به 6 گروه افزایش پیدا کرده است، تشریح کرد: امیدواریم به انواع جدید واکسن دسترسی پیدا کنیم؛ واکسن ایرانی از چند بُعد اهمیت استراتژیک دارد حتی در صورت خرید واکسن از کشورهای خارجی ممکن است در لحظات آخر تحویل کشور ما نشود چون ما این تجربه را در مرداد تا مهرماه در خرید واکسن انفولانزا از کشور ترکیه از طریق کشور ثالث داشتیم که متأسفانه علی‌رغم پرداخت پول از طریق ترکیه، تحریم آمریکا مانع شد و واکسن به کشور ما نرسید و ممکن است دوباره تکرار شود.

دبیر کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه خط تولیدی شرکت‌های تولید واکسن به شکل سفارشی اقدام به تولید می‌کنند ممکن است برای هر کشور به شکل خاص تولید داشته باشند که در این صورت احتمال اختلالات بیولوژیک توسط آمریکا و انگلیس که سابقه خوبی در بین مردم ما ندارند بیشتر است.

واکسن ایرانی موجب اقتدار کشور می‌شود

وی ادامه داد: از طرفی دیگر اهمیت واکسن ایرانی موجب اقتدار کشور می‌شود و قطعاً ما به‌دنبال افزایش تولید واکسن برای صادرات هستیم و می‌خواهیم فنّاوری خود را تقویت کنیم. از طرفی دیگر واکسن ایرانی نشان از بزرگی سیاسی و اقتدار علمی – سیاسی ایران دارد و رد واکسن آمریکایی و انگلیسی نشانه عدم نیاز به این کشورهاست و می‌تواند جلوی دوگانه واکسن- مذاکره و دوگانه‌های دیگر ناشی از آن را بگیرد.

دکتر محمدبیگی که پزشک است در خصوص واکسن ایرانی توضیح داد: واکسن فایزر بیشتر از آنتی‌ژن انتهایی گیرنده‌های ویروس استفاده کرده و خیلی اختصاصی است به همین دلیل ممکن است در صورت جهش در افراد جوابگو نباشد اما واکسن ایرانی از کل پوسته و سطح ویروس استفاده کرده و آنتی‌ژن‌های متعددی در آن دخیل هستند لذا احتمال پاسخگویی واکسن ما بیشتر است.

وی عنوان کرد: واکسن فایزر برای نگهداری به دمای منفی 70 درجه نیاز دارد که خود همین یک معضل برای حمل‌ونقل، انتقال و تزریق است و علاوه بر آن ممکن است کیفیت واکسن با نگه‌داری آن تغییر کند. از طرفی دیگر فایزر با سرعت این مراحل را طی و سعی کرده است سریع مجوزات را از دریافت کند که به‌دلیل این سرعت باید بررسی دقیق‌تری انجام شود.

وجود مافیای سلامت در کشور

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در خصوص مافیای سلامت بیان کرد: متأسفانه آمریکا قبله برخی از افراد داخلی است و حتی بالا رفتن مردم آمریکا را از دیوارهای کنگره را نشانه شدت دموکراسی، بزرگی و منش آمریکا می‌دانند؛ با چنین تفکر پوسیده‌ای طبیعی است که هر کاری کنیم قبله آنان به سمت آمریکاست و اقدامات آمریکا را توجیه می‌کنند. بنابراین مافیای سلامت به لحاظ سیاسی جود دارد و هم اینکه ممکن است منافع برخی از افراد در واردات واکسن باشد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با کلام قاطع و هوشمندانه، عزت و اقتدار ملت را بالا بردند و هم نشان دادند مانند پدری دلسوز در هر شرایطی به فکر فرزندان خود و مردم هستند و حتی اگر شده با گرو گذاشتن آبروی خود جان مردم را نجات می‌دهند.

محمدبیگی در خصوص عوارض واکسن خارجی خاطرنشان کرد: واکسن ضدکرونا ممکن است عوارضی داشته باشد که 30 سال بعد خودش رانشان دهد؛ حتی ممکن است عوارضش سال‌ها بعد به‌صورت عقیمی و ناباروری بروز پیدا کند. نوع گفتار رهبری چند پیام داشت اول باید به تولید واکسن داخلی خود افتخار کنیم و شعار «ما می‌توانیم» را جدی بگیریم و توان دانشمندان خود را تقویت و به آنان افتخار کنیم و دیگران را هم بالاتر و برتر نبینیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: آمریکا و انگلیس اگر واقعاً می‌خواهند نشان دهند فایزر و مدرنا قوی است در کشور خود استفاده کنند تا 4000 تا کشته ندهند؛ این سؤال من است در حالی که خودشان کشته بالایی دارند و میلیون‌ها نفر از مردم خودشان منتظر واکسن هستند چرا واکسن را به ایران هدیه می‌کنند؟ چرا اصرار دارند به ما واکسن بدهند؟!

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است