فانوس جنوب
کد خبر: 2335       چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 در 08:40
| ف | | |

درمان لجبازی کودکان (قسمت پایانی)

درمان لجبازی کودکان (قسمت پایانی)

3- رشوه ندادن و حذف پاداش کودک لجباز:                    

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب درست و چه نادرست شروع به گریه کردن و یا داد کشیدن بکند و از این راه بخواهد به خواسته ی خود برسد و والدینی که به اصطلاح حوصله ندارند و با دادن امتیاز (رشوه) به کودک، او را ساکت می‌کنند، باعث پرورش لجبازی در او می‌شوند. پس باید پدر به خصوص مادر از دادن هر گونه و کادو و رشوه خودداری کنند. البته تشویق باعث رشد و اعمال نیک و حرکت به سوی ترقی می‌شود. اما باید توجه داشت که تشویق و پاداش،  باید به اندازه و در خور کار او باشد.

4-عدم توجه و نادیده گرفتن رفتار کودک لجباز:

گاهی بهتر است وقتی فرزندتان شروع به داد و بی داد می کند خیلی خونسرد و بی توجه از کنار مسئله عبور کنید، به‌طوری که متوجه نشده‌اید و یا مو ضوع برای شما اهمیت ندارد.

5- برقراری آرامش و امنیت در خانواده:

به هر حال در هر خانواده مسائل و مشکل‌هایی به وجود میآید که منجر به بحث و گفت و گو می شود. والدین باید بدانند که تمام مسائل گره‌هایی هستند که به وسیله دست‌ باز می‌شوند. یعنی به‌جای بحث و متهم کردن دیگران، آرام و بدون بر هم زدن امنیت خانواده به خصوص کودکان، مشکل‌ها و مسائل را می‌توان به‌راحتی حل کرد، به‌طوری که هم خود و هم دیگران از نوع گفت وگوها لذت ببرند.

6-راهنمایی ((آری ((اما دخالت))خیر)):

هیچ فردی از دخالت کردن دیگران در امور زندگی خود احساس رضایت و خشنودی نمی‌کند. پدر و مادر از همان شروع تربیت باید حرکت صعودی خود بر پایه‌ی راهنمایی قرار دهند تا کودک بتواند کم کم راه صحیح زیستن را تشخیص دهد. دیگر قابل پذیرش نیست که: من  می‌گویم این‌طور باش، من می‌گویم این جا نرو و ..... بلکه ارشاد و راهنمایی‌های خردمندانه و کمک گرفتن از خود کودک در مشکل‌ها می تواند کمک بزرگی باشد.

7- عدم لجبازی والدین :

آموزشهای عملی به مراتب از آموزش‌های تئوری، موثرتر و آموزنده‌تر می‌باشند. اگر والدین در حضور بچه‌ها با یک دیگر لجبازی کنند، خیلی راحت و بدون درد سر لجبازی را به آنها یاد می دهند و بچهها به‌طور واضح فیلمی مشاهده می‌کنند که در آن یکی از والدین با پا فشاری دیگری را مجبور به اطاعت از خود و به‌راحتی به خواسته خود برسند.

نتیجه: یادتان باشد در خواسته‌های شما از کودک باید منطقی باشد. کودک لجباز احساس می‌کند، یکی باید برنده و دیگری بازنده باشد.

برای چنین موقعیتی، طرز فکر برنده- برنده، بهترین راه حل است. به ناز ها و خواسته های کودک پاسخ بدهید. به او بگویید که پدر و مادر هم می‌خواهند برنده باشند و آیا راه‌حلی را سراغ دارید که به نفع شما و یا خودشان باشد؟

وقتی پدر و مادر احساس می‌کنند اوضاع وخیم شده است باید به دنبال روش‌های درمانی باشند. قرار نیست به رفتار کودک پاداش بدهند بلکه باید در رابطه خودتان با او تجدید نظر کنند و دنیا را از دریچه چشمان کودک خود ببینند. علاوه بر نکته‌های فوق، باید یادتان باشد که صبر بیشتر مهم است. اگر صبر و تحمل خود را از دست بدهید، نمی‌توانید کودک لجباز خود را کنترل کنید.

                                                                                                      پایان

اخبار مرتبط
ارسال نظر
تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است