در حال حاضر مسئله تأثیرگذاری خشونت در بازی های ویدیویی بر بازیکنان به خصوص قشر کودک و نوجوان، امری پذیرفته شده است و به غیر از تحقیق های معدودی که تأکید بر تأثیرگذار نیودن این گونه بازی ها دارند، اغلب پژوهش ها در نهایت تأثیرگذاری این بازی ها را بر ادراک، احساس و رفتار پرخاشگرانه تأیید می کنند.
-در بیشتر بازی های رایانه ای خشونت حرف اول را می زند. نابود کردن، تخریب اموال، بالا بردن صدا با هدف ترساندن، درگیری تن به تن با هدف آسیب رساندن فیزیکی، از نمونه های مشاهده شده در بازی های ایانه ای است.
-به طور کلی شرکت های بازی سازی به دلایل زیر بازی های خشن طراحی می کنند:
1-جذابیت در جهت اهداف سودگرایانه. 2-القا حس قدرت هر چند کاذب به بازیکنان. 3-شبیه سازی محیط های جنگی جهت تخلیه هیجان های روحی و القای اهداف مدنظرشان.
به طور کلی بازی های خشونت آمیز تأثیرهای زیر را بر کودکان دارد: همذات پنداری و در نتیجه آموزش و تعلیم و تربیت در جهت منافع شرکت های تولید کننده بازی، تظاهر در رفتارهای خود آگاه و ناخودآگاه و ویران سازی دنیای کودکانه.
-تحقیق درمورد بازی قبل از خرید آن.
-افزایش سواد رسانه ای والدین.
-بازی کردن همراه با فرزند.
-استفاده از رسانه جایگزین مطمئن برای کودکان و نوجوانان.
-اولویت دادن به تفریح های واقعی.
-استفاده از رسانه راهکارهای بنیاد ملی بازی های رایانه ای.
پایان