فانوس جنوب
کد خبر: 1643       چهارشنبه 05 مهر 1396 در 11:28
| ف | | |

ذبح غیربهداشتی دام در کوچه و خیابان تهدیدی علیه سلامت شهروندان و تخریب سیمای شهر

ذبح غیربهداشتی دام در کوچه و خیابان تهدیدی علیه سلامت شهروندان و تخریب سیمای شهر

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری محرم برخی مردم در استان خوزستان برای ادای نذر خود اقدام به ذبح دام زنده به صورت سنتی می کنند که کارشناسان این اقدام را حرکتی در جهت تهدید سلامت مردم و تخریب چهره شهرها و مناطق خود میدانند.

رها شدن خونابه، پوست و امعاء و احشاء دام ها در خیابان ها یکی از معضلات زیست محیطی شهرها و مناطق استان خوزستان در این ایام است که شهروندان پس از دام در کوچه ها و معابر به پاکسازی و تمیز کردن آن مبادرت نمی کنند.

کارشناسان مسائل بهداشتی بر این باورند که برخی افراد سود جو هم دامهای زنده بیمار خود را در این ایام به افرادی می فروشند که قصد ادای نذر دارند که این امر می تواند سلامت جامعه را نیز تهدید کند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در این خصوص گفت: فروش و عرضه هرگونه دام و گوشت به صورت سنتی و ذبح غیر بهداشتی آن می تواند مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد.

مصطفی کنار کوهی افزود:در حال حاضر 110 اکیپ ثابت و 70 اکیپ سیار شامل 29نفر دکتر دامپزشک،138 بازرس بهداشتی و 27 ناظر شرعی در ایام محرم بر این موضوع نظارت کامل دارند.

وی بخشی از وظایف این اکیپ ها را بازرسی از هیئات مذهبی عنوان کرد و افزود: شهروندان اهوازی با شماره گیری 33331104 و مردم شهرستان ها نیز با مراجعه به ادارات دامپزشکی می توانند درخواست بازرسی از نذورات خود را داشته باشند.

وی با هشدار اینکه بیماری های نوپدید بسیار افزایش یافته اند، تصریح کرد: کشتار دام در روزهای عاشورا و تاسوعا باید در محل های مورد تأیید صورت گیرد.

کنارکوهی رعایت فاصله زمانی حداقل 24 ساعت بین ذبح دام و مصرف آن را راهی برای کاهش خطر بیماری ها دانست و یادآور شد: کلیه خدمات ارائه شده توسط دامپزشکی به صورت رایگان صورت می گیرد.

وی خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو را نیز یکی دیگر از پیامدهای احتمالی ذبح غیربهداشتی توصیف کرد و افزود: شهرودان باید در این خصوص با دامپزشکی همکاری کرده و از مراکز غیرمجاز دام و گوشت را تهیه نکنند.

شهروندان تخلفات بهداشتی را اطلاع دهند

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز افزایش تعداد هیئتها و تکایای مذهبی در حوزه غرب اهواز را نسبت به سال گذشته چشمگیر خواند و اظهار کرد: در راستای تأمین سلامت عزاداران حسینی کارشناسان بهداشت محیط در سه نوبت صبح،ظهر و شب از تکایا وهیئتهای مذهبی بازدید می کنند.

مهرداد شریفی رعایت نکات بهداشتی توسط هیئت ها را امری ضروری دانست و گفت: مواد غذایی خام به ویژه گوشت های مصرفی باید به تأیید دامپزشکی رسیده باشد و از فرآورده های دامی فاقد این شرایط استفاده نکنند.

وی با اعلام اینکه برخی دام ها از سلامت لازم برخوردار نیستند یادآور شد: این امر زمینه تهدید سلامت شهروندان را به دنبال دارد از همین رو لازم است تا هیئات و عزاداران حسینی به توصیه های کارشناسان بهداشتی توجه و هرگونه مورد غیربهداشتی را از طریق سامانه 190 اطلاع دهند.

ذبح رایگان نذورات در کشتارگاه صنعتی اهواز

همچنین رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز نیز در همین خصوص با اشاره به اینکه کشتارگاه صنعتی اهواز تا روز هشتم محرم دائر است، اظهار کرد:از روز اول محرم تا هشتم محرم آماده ذبح نذورات شهروندان به صورت شرعی و رایگان هستیم.

البرز کریمی باز بودن کشتارگاه در روزهای تاسوعا و عاشورا را منوط به موافقت دامپزشکی استان دانست و افزود: کشتارگاه بدون مجوز دامپزشکی اجازه کشتار ندارد اما این آمادگی از سوی ما وجود دارد که در صورت صلاحدید نذورات شهروندان را در روزهای تاسوعا و عاشورا به صورت رایگان ذبح کنیم.

وی با اشاره به رشد 30درصدی کشتار دام در ایام محرم گفت: پیش از این به دلیل گرمای هوا و سیکل سفرهای تابستانه شاهد کاهش تقاضای کشتار دام در سطح شهرستان بودیم.

برخی سودجویان با سوء استفاده از باورهای دینی و اعتقادی شهروندان به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خود هستند که این امر تهدید سلامت مردم و تخریب سیمای شهر را در پی خواهد داشت از همین رو نظارت مستمر کارشناسان بهداشت و دامپزشکی و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم در این ایام لازم است.
 
مرجع / ایرنا

ذبح غیربهداشتی دام در کوچه و خیابان تهدیدی علیه سلامت شهروندان و تخریب سیمای شهر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است