فانوس جنوب
کد خبر: 2335       چهارشنبه 25 خرداد 1401 در 08:40
| ف | | |

درمان لجبازی کودکان (قسمت پایانی)

درمان لجبازی کودکان (قسمت پایانی)

3- رشوه ندادن و حذف پاداش کودک لجباز:                    

اگر کودک برای رسیدن به مطلوب درست و چه نادرست شروع به گریه کردن و یا داد کشیدن بکند و از این راه بخواهد به خواسته ی خود برسد و والدینی که به اصطلاح حوصله ندارند و با دادن امتیاز (رشوه) به کودک، او را ساکت می‌کنند، باعث پرورش لجبازی در او می‌شوند. پس باید پدر به خصوص مادر از دادن هر گونه و کادو و رشوه خودداری کنند. البته تشویق باعث رشد و اعمال نیک و حرکت به سوی ترقی می‌شود. اما باید توجه داشت که تشویق و پاداش،  باید به اندازه و در خور کار او باشد.

4-عدم توجه و نادیده گرفتن رفتار کودک لجباز:

گاهی بهتر است وقتی فرزندتان شروع به داد و بی داد می کند خیلی خونسرد و بی توجه از کنار مسئله عبور کنید، به‌طوری که متوجه نشده‌اید و یا مو ضوع برای شما اهمیت ندارد.

5- برقراری آرامش و امنیت در خانواده:

به هر حال در هر خانواده مسائل و مشکل‌هایی به وجود میآید که منجر به بحث و گفت و گو می شود. والدین باید بدانند که تمام مسائل گره‌هایی هستند که به وسیله دست‌ باز می‌شوند. یعنی به‌جای بحث و متهم کردن دیگران، آرام و بدون بر هم زدن امنیت خانواده به خصوص کودکان، مشکل‌ها و مسائل را می‌توان به‌راحتی حل کرد، به‌طوری که هم خود و هم دیگران از نوع گفت وگوها لذت ببرند.

6-راهنمایی ((آری ((اما دخالت))خیر)):

هیچ فردی از دخالت کردن دیگران در امور زندگی خود احساس رضایت و خشنودی نمی‌کند. پدر و مادر از همان شروع تربیت باید حرکت صعودی خود بر پایه‌ی راهنمایی قرار دهند تا کودک بتواند کم کم راه صحیح زیستن را تشخیص دهد. دیگر قابل پذیرش نیست که: من  می‌گویم این‌طور باش، من می‌گویم این جا نرو و ..... بلکه ارشاد و راهنمایی‌های خردمندانه و کمک گرفتن از خود کودک در مشکل‌ها می تواند کمک بزرگی باشد.

7- عدم لجبازی والدین :

آموزشهای عملی به مراتب از آموزش‌های تئوری، موثرتر و آموزنده‌تر می‌باشند. اگر والدین در حضور بچه‌ها با یک دیگر لجبازی کنند، خیلی راحت و بدون درد سر لجبازی را به آنها یاد می دهند و بچهها به‌طور واضح فیلمی مشاهده می‌کنند که در آن یکی از والدین با پا فشاری دیگری را مجبور به اطاعت از خود و به‌راحتی به خواسته خود برسند.

نتیجه: یادتان باشد در خواسته‌های شما از کودک باید منطقی باشد. کودک لجباز احساس می‌کند، یکی باید برنده و دیگری بازنده باشد.

برای چنین موقعیتی، طرز فکر برنده- برنده، بهترین راه حل است. به ناز ها و خواسته های کودک پاسخ بدهید. به او بگویید که پدر و مادر هم می‌خواهند برنده باشند و آیا راه‌حلی را سراغ دارید که به نفع شما و یا خودشان باشد؟

وقتی پدر و مادر احساس می‌کنند اوضاع وخیم شده است باید به دنبال روش‌های درمانی باشند. قرار نیست به رفتار کودک پاداش بدهند بلکه باید در رابطه خودتان با او تجدید نظر کنند و دنیا را از دریچه چشمان کودک خود ببینند. علاوه بر نکته‌های فوق، باید یادتان باشد که صبر بیشتر مهم است. اگر صبر و تحمل خود را از دست بدهید، نمی‌توانید کودک لجباز خود را کنترل کنید.

                                                                                                      پایان

ژ. امیری اصل

مشاور و روان‌شناس کلینیک سواد فضای مجازی- مجتمع دیجیتال استان خوزستان (فانوس)

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است