فانوس جنوب
کد خبر: 1935       دوشنبه 12 آذر 1397 در 14:20
| ف | | |

از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز؛

تحقیقات بر روی حساسیت زا بودن گرده درخت کنوکارپوس انجام می شود

تحقیقات بر روی حساسیت زا بودن گرده درخت کنوکارپوس انجام می شود

عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه تحقیقات بر روی حساسیت‌زا بوددن دانه‌های گرده کنوکارپوس را انجام خواهد داد.

مهرانگیز چهرازی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و ششمین فن بازار استان خوزستان که در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برپا است، اظهار کرد: در خصوص بیماری‌های تنفسی پس از اولین بارش‌های پائیزی در استان خوزستان به خصوص در شهرستان اهواز، تاکنون تحقیقات بر روی تمامی دانه‌های گرده انجام‌شده و نمی‌توان به صراحت گفت که دانه‌های کنوکارپوس هم میان این دانه‌ها بوده است.
 
وی افزود: معتقد هستم دانه گرده کنوکارپوس در میان دانه‌های آزمایش‌شده نبوده است؛ کارهای علمی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد دانه‌های گرده کونوکارپوس در کیسه آن بسته باقی می‌ماند و ما در تحقیقات این کسیه را به سختی توانسته‌ایم با سوزن باز کنیم و دانه گرده را ببینیم و دانه‌های گرده این درخت به صورتی نیست که از کیسه باز و در هوا پخش شوند.
 
چهرازی بیان کرد: در فصل پائیز سالی که ۹۰ درصد درختان کنوکارپوس هرس شد، تعداد بیشتری از مردم دچار بیماری تنفسی شده و به بیمارستان‌ها مراجعه کردند درحالی‌که درختان گرده‌ای نداشتند.
 
عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه بر روی بیماری‌زایی دانه‌های درخت کونوکارپوس هیچ‌گونه تحقیقاتی انجام‌نشده است، گفت: تحقیقات دانشکده کشاورزی نیز نه در خصوص بیماری‌زایی بلکه بر روی مورفولوژییکی(ریخت‌شناسی) این درخت بوده است. در این راستا گل‌های درخت کنوکارپوس بازشده و کیسه‌های گرده را زیر میکرسوکوپ مورد بررسی قرار داده‌ایم.
 
 وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز مسئله دانه‌های گرده را مطرح کرده است اما اشاره‌ای به نوع آن نداشته و این مسئله جای تحقیق دارد.
 
 چهرازی خبر داد: دانشگاه شهید چمران اهواز تحقیقات بر روی حساسیت‌زایی دانه‌های گرده درخت کنوکارپوس را انجام خواهد داد که انجام آن یک سال زمان خواهد برد.
 
 در چند سال اخیر تعداد مراجعان به بیمارستان‌های برخی از شهرهای استان با علایمی از جمله تنگی نفس همزمان با نخستین بارش فصل پائیز افزایش بسیاری داشته که علل این مسئله همچنان در دست بررسی است. از آلاینده‌های شرکت‌های صنعتی و دانه‌های درخت کنوکارپوس به عنوان عواملی نام‌برده می‌شود که می‌تواند تشدیدکننده این مسئله باشد.
 
مرجع / مـهـر

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است