فانوس جنوب
کد خبر: 1861       سه شنبه 13 شهريور 1397 در 15:29
| ف | | |

در نشست اعضای مجمع نمایندگان خوزستان با رئیس مجلس مطرح شد؛

لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان نیاز به ارائه طرح جامع دارد/ اردکانیان: گزارش تفصیلی برای آب و برق در صحن علنی ارائه می‌دهیم

لاریجانی: ساماندهی آب خوزستان نیاز به ارائه طرح جامع دارد/ اردکانیان: گزارش تفصیلی برای آب و برق در صحن علنی ارائه می‌دهیم

وضعیت آب استان خوزستان در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر علی لاریجانی در نشست اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (یکشنبه 11 شهریور) و با حضور وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه وضعیت آب یکی از مشکلات و مسائل مهم است که باید راه حل اساسی برای آن یافت، گفت: این مسئله فقط مربوط به خوزستان نمی شود، بنابراین باید طرح جامعی برای آن ارائه شود. ضمن اینکه استان خوزستان با مشکل گردوغبار و مشکلات ناشی از جنگ هم روبرو شده به همین دلیل باید توجه بیشتری به آن شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه طرح آمایش سرزمین هنوز اجرا نشده تا مشخص شود که برای توسعه استان خوزستان تجارت یا صنعت مناسب است، چون در کل کشور این طرح اجرا نشده بنابراین جانمایی ها به درستی صورت نمی گیرد.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی چند اقدام به صورت فوریتی و تعدادی هم به صورت میان مدت باید انجام شود، تاکید کرد: وزارت نیرو در رابطه با رفع مشکل نخیلات باید آب بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا نخل ها از بین نرود، البته گفته اند می توانند در حدود 70 میلیون مترمکعب آب به سمت آن رها سازی کنند تا نخیلات خرمشهر، آبادان و شادگان از این وضع میانی خارج شوند، بنابراین باید این کار را سریعتر انجام دهند تا مشکلات کنونی این بخش رفع شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حقابه استان خوزستان که از سوی تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان درخواست شده بود،خاطرنشان کرد:حقابه این استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و وزارت نیرو باید در سطح کلان بدان توجه کند تا فشار فقط به استان خوزستان وارد نشود. همچنین در مورد سدهای آبی که برای جلوگیری از ورود آب دریا احداث شده، باید در اولویت قرار بگیرد و اگر کمبود منابع هم وجود دارد، باید رفع آن در اولویت باشد تا حداقل برای آینده این مشکل وجود نداشته باشد. این اقدامات پرهزینه نیست بنابراین اگر مشکل منابع هم دارید، از طریق جلسه سران قوا مطرح کنید و برای کمبود آن منبعی معین کنید تا ما هم در این جهت کمک کنیم.

 

وی با اشاره به اظهارنظر وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اینکه اگر در رهاسازی آب مدیریت یکسانی وجود نداشته باشد، مشکل اجتماعی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: در این مورد وزیر نیرو باید ورود پیدا کند، چراکه شما در یک زمان 370 میلیون مترمکعب و در زمانی دیگر 150 میلیون مترمکعب آب زیر پل اهواز رها می کنید که این موضوع مشکل اجتماعی ایجاد می کند،اگر در این زمینه بتوانید یک تناسب داشته باشید، هم مشکل نمایندگان حل می شود و هم مردم می توانند برای زندگی خود یک برنامه قابل پیش بینی داشته باشند، بنابراین باید در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی به یک توافقی برسید و این موضوع را ساماندهی کنید تا بتوان تعریف درستی از آن ارائه داد.

 

دکتر لاریجانی در رابطه با مشکل میزان آب مصرفی برای کشت نیشکر در استان خوزستان، یادآور شد: ارائه طرح برای مدیریت آب در مورد کشت چغندر و نیشکر زمانبر است، ولی باید بدان توجه کنید، البته نه به این معنا که کشت نیشکر را تعطیل کنید، بلکه باید روش کار را تغییر دهید تا از آب بتوان به شکل بهتری استفاده کرد، مسئله آب برای ما مهمتر از سایر مقوله هاست، اما معنایش این نیست که افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، از کار مرخص شوند، بنابراین روش کار باید تغییر کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تغییر کشت و نوع آبیاری باید وزارت جهادکشاورزی به سهم استان خوزستان توجه بیشتری کند و حتی اگر لازم باشد در این مورد از سران قوا اجازه بگیرد و با استفاده از آبیاری تحت فشار یا نوین از آب موجود بهتر استفاده کند، ضمن اینکه در این مورد باید برای استان خوزستان اولویت قائل شد.
 

لاریجانی در رابطه با وضعیت سد گتوند اظهار کرد: سد گتوند موضوع مهمی است و اگر طرح دانشگاه تهران در این مورد قابل قبول است، درمجلس مطرح کنید،از سوی دیگر مشکل برق هم که گزارش شده و گفته شده 7 هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای آن صورت گرفته است، پیشنهاد خود را مطرح کنید، چرا که برق برای کل کشور مهم است اما در خوزستان به دلیل گرمای هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین برای اینکه در سال آینده با مشکل مواجه نشویم برنامه مدونی به جلسه سران قوا ارایه شود. همچنین موضوع انتقال آب نیز به تدوین طرحی جامع نیاز دارد.

 

 

صرفه جویی 2 هزار مگاوات برق در پیک بار 97/ تدوین برنامه تفصیلی برای مدیریت منابع و مصارف در سال 98

در ادامه این نشست، رضا اردکانیان وزیر نیرو با یادآوری اینکه امسال خشک ترین سال در 50 سال اخیر بوده است، گفت: ما حدود 5 هزار مگاوات کمبود در تولید برق داشتیم، ضمن اینکه امسال گرمترین روزها از حیث دما و نیاز به تولید در بخش برق را تجربه کردیم.همچنین از نظر تامین آب شرب، به عنوان اولویت کشور شرایط ویژه ای داشتیم.

 

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد:ما در دیماه در جلسه علنی مجلس از پیش بینی هایی که در رابطه با مدیریت حوزه برق داشتیم، گزارشی را ارائه دادیم، در عین حال 134 شهر که روی هم 35 میلیون جمعیت کشور را در بر می گیرند، تحت تنش بود، در حوزه منابع و مصارف یا سربه سر بوده یا با کاهش 20 درصدی مواجه شده بودند.

 

وی افزود: در ماه های اخیر بالقوه انتظار می رفت که حدود 6 هزار مگاوات تولید داشته باشیم که البته همراهی خوبی هم در این زمینه شد و باعث شد برای اولین بار در پیک بار 97 حدود 2 هزار مگاوات صرفه جویی داشته باشیم. همچنین به طور همزمان برای مدیریت منابع و مصارف در اوج بار سال 98 نیز برنامه ریزی کردیم که به صورت برنامه ای تفصیلی تدوین شده و در این باره حدود 8 هزار مگاوات کمبود برق را پیش بینی کرده ایم که در 27 نیروگاه باید به مدار بیایند. از سوی دیگر در نیروگاه های مجازی در قالب 11 برنامه چند هزار مگاوات صرفه جویی خواهد شد که این برنامه در مرحله تقدیم به دولت قرار داشته و برنامه زمانبندی نیز برای آن مشخص شده است، ضمن اینکه جلسات اولیه برای بررسی آن هم برگزار شده است.

 

وزیر نیرو با یادآوری اینکه شرایط جدید ارزی در حوزه منابع و مصارف برق تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: قرار است هفته اول مهرماه گزارش تفصیلی هم برای آب و هم برای برق در صحن علنی ارائه دهیم، ضمن اینکه ما هر هفته از میزان موفقیت استان ها به دولت گزارش داده ایم که در این مورد استان خوزستان از حیث همکاری در بخش برق شاخص بود که در این مورد استاندار نقش تعیین کننده ای داشت، ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم درصد بالای مشارکت همگانی یکی از مواردی بود که از جمله افتخارات این وزارتخانه محسوب می شود.

 


کشت بهار 42 درصد کاهش داشت
در ادامه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در مورد منابع آبی به دلیل مسائل اقلیمی سال سختی گذراندیم، گفت: در این مورد تمهیداتی پیش‌بینی شده و مصوباتی در کارگروهی که در دولت تشکیل شده بود داشتیم. استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف دارای مشکلاتی است ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کرد که ما در کشت بهار 42 درصد کاهش داشتیم که عمدتا نیز کشت بهار و تابستان از نظر استفاده از آب پرمصرف محسوب می‌شوند.
وی افزود: ما باید راهبردی داشته باشیم تا وابستگی برق به آب به صورت بلندمدت قطع شود و فقط در سخت‌ترین شرایط این موضوع اتفاق بیفتد البته در وزارت نیرو نیز به رغم اینکه بخشی از این وابستگی ترک شد اما به دنبال مشکلاتی که در حوزه تأمین برق ایجاد شد ناچار به این موضوع وابسته شد. ما باید به عنوان راهبرد به طور جدی این موضوع را دنبال کنیم که سواحل جنوبی از چابهار تا استان خوزستان از آب دریا تأمین شود.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت نیشکر به دلیل اینکه به آب زیادی نیاز دارد و با مقتضیات کنونی هماهنگی ندارد، یادآور شد: گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال 38 درصد آب کمتر به این نوع کشت اختصاص یافت؛ ضمن اینکه ما باید امسال 5.5 میلیون تن نیشکر داشته باشیم و این درحالی است که تنها 3.5 میلیون تن نیشکر داریم از سوی دیگر مشکل موجود در نخلیات آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل شوری آب ایجاد شده و غیرقابل قبول است.
حجتی تأکید کرد: به رغم تمهیدات اندیشیده شده و کنترل‌ها، اختلاف نظر با وزارت نیرو باعث شد در تعیین سطح روان آب کارون که اگر از یک عدد کمتر شود کاملا منفعل می‌شویم و با وجود اینکه در سه ماه آخر تابستان روان آب زیر پل اهواز باید 250 متر باشد سطح آب به صدمتر کمتر از آنچه قابل پیش‌بینی بود رسید که در این مورد برداشت‌های بی رویه آب و شوری آب اثرگذار بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم مخازن و اعداد و ارقام اگر در صد روز، 100 متر آب رها کنیم که بخشی از آن انجام شده است اما به دلیل نوسانات آب زیر پل 300 متر شد که این امر باعث افزایش تقاضا برای آب می‌شود. نوسانات موجود به محصول نیشکر آسیب وارد می‌کند؛ همچنین در رابطه با محصول نخیلات، کیفیت خرمای آبادان در کشور بازارپسند نبوده بنابراین ابلاغ کردیم که باید از محصول آنها خریداری شود.
حجتی با اشاره به اینکه 90درصد مشکلات در این حوزه برطرف شده و سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه کشت نیشکر انجام شده است، تصریح کرد: ما تصور نمی‌کردیم که این حجم از نیشکر در این منطقه وجود داشته باشد؛بنابراین هم اکنون به دنبال این هستیم که شکر را دو منظوره کنیم؛ ضمن این که به کشت چغندر روی آوردیم از سوی دیگر به دلیل وابستگی شکر به الکل، خمیر مایه و ام دی اف نمی‌توانیم تولید این محصول را نادیده بگیریم؛ بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا آرام آرام بر این مشکل فائق آییم همچنین باید سطح سلولی هم انجام شود تا به مرحله فوق‌العاده ایمن‌تری دست یابیم.

میزان 412 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر به 80 مترمکعب رسیده است
در ادامه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تأکید براینکه باید در تعیین سهم آب استان‌ها تجدیدنظر شود، گفت: هم اکنون باید برای تأمین میزان آب کشاورزی هم در برنامه ششم و هم در کل کشور تجدیدنظر کلی شود چرا که این میزان آب تعیین شده برای مناطق مختلف با معیارهایی که در گذشته وجود داشته و شرایط کنونی پاسخگو نخواهد بود.
وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون شما، کمیسیون کشاورزی و دولت باید به یک تفاهمی برسید و آب کشور و پتانسیل‌های موجود در این زمینه را مجدد بررسی کنید؛ چراکه از خوزستان تا فارس، زابل و کرمان به دلیل مشکلاتی که در این حوزه دارند با معضل گرد وغبار مواجه شده‌اند؛ بنابراین باید ظرف 3 ماه آینده این موضوع به نتیجه برسد.
کلانتری یادآور شد: بخش های جنوبی استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ ضمن اینکه ما با 412 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کردیم که این میزان به 80 میلیارد مترمکعب رسیده که از این میان حداکثر 40میلیارد مترمکعب قابل مصرف است، بنابراین در چنین شرایطی به تعریف جدیدی از کشاورزی و مصرف آب نیاز داریم.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است