فانوس جنوب
کد خبر: 1820       پنجشنبه 19 بهمن 1396 در 14:27
| ف | | |

نخستین کارخانه شکر قهوه ای کشور در خرمشهر به بهره برداری رسید

نخستین کارخانه شکر قهوه ای کشور در خرمشهر به بهره برداری رسید

با آغاز به کار خط تولید شکر قهوه‌ای در این شرکت اشتغال ۳۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم و یا فصلی از نیروهای کار منطقه و شهرستان خرمشهر فراهم گردیده است. ظرفیت اسمی در نظر گرفته شده برای تولید شکر قهوه‌ای معادل تولید ۷۰ تن در روز می باشد که برای یک دوره ۱۰۰ روزه کاری در مجموع ۷ هزار تن در سال تولید خواهد شد که قابل ارتقا و توسعه است.

نخستین کارخانه شکر قهوه ای کشور با حضور معاون استاندار و فرماندار خرمشهر و مدیران شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان در این شرکت به بهره برداری رسید.

به گزارش خوزنیوز ستار شکیبا مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان در ایین بهره برداری از این کارخانه گفت:  کارخانه تولید شکر قهوه‌ای که در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و با زیربنای حدود ۲۳۰۰ متر مربع در سه طبقه احداث گردیده از چند بخش شامل سالن تولید سالن بسته بندی تمام اتوماتیک ، انبار، ساختمان برق و کنترل آزمایشگاه کنترل کیفی تشکیل شده است.

وی افزود: با آغاز به کار خط تولید شکر قهوه‌ای در این شرکت اشتغال ۳۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم و یا فصلی از نیروهای کار منطقه و شهرستان خرمشهر فراهم گردیده است. ظرفیت اسمی در نظر گرفته شده برای تولید شکر قهوه‌ای معادل تولید ۷۰ تن در روز می باشد که برای یک دوره ۱۰۰ روزه کاری در مجموع ۷ هزار تن در سال تولید خواهد شد که قابل ارتقا و توسعه است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان گفت: شکر از جمله محصولات استراتژیک مطرح جهانی و از محصولاتی است که طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان مختلف شامل مصارف خانگی صنایع غذایی صنایع داروسازی و غیره را در بر می گیرد و هر کدام نیازمند محصول با استاندارد های ویژه خود هستند.

تلاش می کنیم با محصولات خود کام مردم ایران را شیرین کنیم
شکیبا  گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی جهت کسب رضایت مصرف کنندگان بخشی از هزینه‌های تحقیقات خود را صرف مطالعه در خصوص نیاز مصرف کنندگان و عرضه محصولات متنوع نموده است. این شرکت  با تولید شکر قهوه‌ای به عنوان اولین واحد تولید کننده شکر قهوه‌ای طبیعی واقعی از مزارع نیشکر خود با نام تجاری شکر قهوه ای شهر دانه گامی بلند در راه پیشبرد این هدف با تولید این محصول برداشته است.

وی تاکید کرد:  شکر قهوه ای محصول کاملا ارگانیک و بدون افزودنی است و برای اولین بار در خاورمیانه تولید می شود. امروز این کارخانه با توان متخصصان داخلی ساخته شده و به تولید رسیده است . ما در این راه  از همه کسانی که در پروژه کار کردند قدردانی می کنیم و  تلاش می کنیم با محصولات خود کام مردم ایران را شیرین کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان  ادامه داد: هدف از اجرای طرح تولید شکر قهوه ای در راستای سیاست‌های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خصوص توسعه و سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی بوده است . در همین راستا  جهت ایجاد تنوع در تولیدات شرکت و همچنین تامین شکر قهوه ای مورد مصرف کشور و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم منطقه و شرکت،  طرح احداث واحد تولید شکر قهوه‌ای در شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان ایجاد گردیده است.

هزینه احداث این واحد از۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است
وی گفت: سرمایه مورد نیاز برای احداث یک کارخانه تولید شکر قهوه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال ارزیابی می شود ولی از آنجایی که در احداث واحد تولید شکر قهوه ای از زیرساخت‌های شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان از قبیل سالن آسیاب، بویلر، برق، آب و غیره بهره گیری شده است هزینه احداث این واحد به ۲۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است که تمام منابع مالی سرمایه گذاری در این پروژه توسط شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تامین شده است

شکیبا  گفت: با توجه به تجارب شرکت های هندی در زمینه تولید شکر قهوه ای، شرکت casetech global به عنوان مشاورجهت طراحی خط تولید شکر قهوه‌ای انتخاب و از اواسط سال ۱۳۹۲ قرارداد همکاری با شرکت مذکور منعقد گردید.
وی افزود: پس از تهیه نقشه های ساخت تجهیزات و شناسایی شرکت های سازنده داخلی در سال ۱۳۹۳ انعقاد قراردادهای مرتبط انجام و سال ۱۳۹۴ نیز عملیات ساخت و نصب توسط شرکت‌های ایرانی و تحت نظارت شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان آغاز شد.

 وی گفت: شکر قهوه‌ای در این شرکت در روش نیلینگ تولید خواهد شد بدین ترتیب که پس از انجام مراحل پالایش و خالص سازی شربت طبیعی نیشکر، در عملیات طباخی کریستالهای شکر قهوه‌ای تشکیل و در ادامه شکر قهوه ای طبیعی واقعی از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره برای مصارف گوناگون تهیه و تولید می‌شود. در مرحله بعد محصول تولیدی در سالن بسته بندی با دستگاه های تمام اتوماتیک بسته بندی شده و پس از درج علامت استاندارد و پروانه بهداشتی ساخت و تاریخ مصرف محصول جهت توزیع و رساندن به دست مصرف کننده و انواع شکر قهوه‌ای منطقه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان  با اشاره به وجود سه خط بسته بندی اتوماتیک در این کارخانه گفت: به منظور بهره مندی هموطنان گرامی از مزایای این محصول مفید و قرار گرفتن آن در سبد مصرفی خانوارها،  شکر قهوه‌ای تولیدی در بسته بندی های متنوع از قبیل ۶ گرمی ۹۰۰ گرمی و ۱۰ یا ۲۰ کیلویی به بازار عرضه خواهد شد. با عنایت به ضرورت رعایت مقررات و الزامات بهداشتی مورد نظر سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان ملی استاندارد شکر قهوه ای تولیدی در این شرکت با اخذ پروانه بهداشتی ساخت استاندارد ملی تولید و عرضه خواهد شد.

وی توجه به محیط را از مهمترین خط مشی های شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان دانست و افزود:  به منظور حفظ محیط زیست پساب خروجی در تصفیه خانه پیشرفته فاضلاب صنعتی این شرکت بر اساس الزامات زیست محیطی کاملاً تصفیه و بازیافت می شود.

شکیبا در توضیح مزایای شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید گفت: درصد قند شکر قهوه‌ای بین ۹۱ تا ۹۵ درصد و میزان رطوبت آن ۲ تا ۴ درصد بوده و حاوی املاح مفید کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و فسفر می باشد .
وی ادامه داد: هر یک ۱۰۰ گرم شکر قهوه‌ای دارای ۳۷۷ کالری می‌باشد شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید حاوی مواد مغذی خالص بیشتری می باشد به گونه ای که وجود کلسیم، منیزیم، سدیم ، پتاسیم ،فسفر، مس، آهن ویتامینهای بی مصرف شکر قهوه ای را عرضه می نماید.
 
گفتنی است: شکر قهوه‌ای علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی پزی و به‌خصوص پخت انواع کیک به ویژه در کشورهای توسعه یافته مصرف فراوانی دارد این ماده بر حسب کیفیت مزه، بو و قوام آن در ترکیبات شیر بستنی خامه شیرینی و مخلوط های انواع کیک و بستنی به کار می رود.  این نوع شکر با  وجود مقدار شیرینی مطبوع آن دارای انرژی کمتری نسبت به شکر سفید است و طعم و بوی آن به لذیذ شدن این فرآورده ها می افزاید.مصرف شکر قهوه‌ای به عنوان لایه بردار برای پوست بسیار مناسب میباشد همچنین وجود آنتی اکسیدان ها در شکر قهوه‌ای به جلوگیری از آسیب به دی‌ان‌ای ناشی از تشعشع و تخریب اکسیداتیو چربی های سلولی کمک کرده و با حفاظت از سیستم ایمنی بدن سبب حفاظت از ارگان‌های بدن مانند کلیه قلب معده مغز بهبود گردش خون افزایش اشتها افزایش تعداد گلبول های قرمز بهبود عملکرد حجم و سرعت بخشیدن متابولیسم بدن می‌شود.
 

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است