فانوس جنوب
کد خبر: 1808       سه شنبه 26 دي 1396 در 11:10
| ف | | |

سلامت روانی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

سلامت روانی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

تهدید سلامت روان به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت

تهدید سلامت روان به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت:

تنهایی، افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد از اینترنت به صورت آنلاین با آن مواجه هستند. کارشناسان معتقدند زمان بیش از حد بر روی وب می تواند به کودکان آسیب برساند. پیشنهاد کارشناسان این است که والدین باید در مورد سلامت روان کودکان خود به خصوص اگر بیش از 4 ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش (رایانه، تماشای تلویزیون و بازی های ویدیویی) قرار گیرند، نگران باشند. کودکانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش صرف کرده اند تمایل به تجربه سطوح بالاتری از پریشانی روحی، اضطراب و افسردگی را دارند و در استفاده بیش از 4 ساعت این تمایل منفی شدیدتر دیده می شود. افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه ها، با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش احساس تنهایی و مشکل های ارتباطی و ... همراه است.

تأثیر اینترنت بر کودکان:

اینترنت مانند تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه های مثبت و منفی دارد و استفاده ی نادرست آن می تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند. از عمده ترین تأثیرهای منفی اینترنت در قالب های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت های اجتماعی، سو استفاده های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمه های جسمانی نام برد.

کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحله شکل گیری هویت آن هاست و همواره به دنبال کشف ارزش ها و درونی نمودن آن ها هستند، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه می شود و ناچار هویت خویش را در این دنیای مجازی جستجو می کنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویت یابی خویش را بیش از پیش با بحران سپری کنند.

افسردگی و تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت:

زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه اش برای تعامل با دیگران کم می شود که خود اثرهای منفی بر ارتباط شخصی و تعامل های اجتماعی او دارد. این افراد دوستی ها را کمتر حفظ نموده، مدت زمان کمتری با خانواده سپری و استرس های بیشتری را تجربه می کنند و در نهایت تنها و افسرده هستند.

زیاده روی در استفاده از اینترنت، تهدید کننده سلامت فکری کودکان:

زیاده روی در استفاده از اینترنت می تواند بر سلامت فکری  شخص خطرناک باشد. اعتیاد به اینترنت و رایانه کارکرد انطباقی شخص را مختل می نماید و ضمن این که اضطراب، کج خلقی، بی قراری و افکار وسواسی را برای فرد به دنبال دارد و روابط این افراد را در جهان مجازی افزایش می دهد، از دامنه ی روابط آنان در جهان واقعی می کاهد و روابط آنان با اطرافیان را به حداقل می رساند. معتادان به اینترنت از بی خوابی رنج می برند و حتی زمان صرف غذا را فراموش می کنند.

زیاده روی در استفاده از اینترنت سبب کاهش مهارت های اجتماعی

افرادی که کمتر از اینترنت استفاده می کنند ارتباط بیشتر و بهتری با اعضای خانواده دارند و استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. وابستگی به اینترنت همچنین گسست ها و انقطاع های شدیدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی و شغلی مشارکت کنندگان ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان و دانش جویان، کاهش چشمگیری در عادات مطالعه، افت نمره های درسی، غیبت در کلاس ها، مشروط شدن و مانند آن دارند و برخی نیز به دلیل دیر خوابیدن ناشی از استفاده از اینترنت، در مدرسه با عدم موفقیت رو به رو شده اند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است