فانوس جنوب
کد خبر: 1807       سه شنبه 26 دي 1396 در 10:33
| ف | | |

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان:

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان:

راه حل نهایی کاهش ریزگردها مرطوب سازی خاک و ایجاد پوشش گیاهی است

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان راه حل نهایی برای کاهش اثرات گرد و خاک را مرطوب سازی عرصه های طبیعی دانست و گفت: ایجاد پوشش گیاهی سبب حفظ خاک و در نتیجه کاهش طوفان های گرد و خاک می شود.
 
احمد مطیعی یکشنبه در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد شرق اهواز جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رهاسازی آب ظرف یک هفته آینده توسط موسسه جهاد نصرعملیات ایجاد پوشش گیاهی در سطح 30هزار هکتار از کانون های جنوب شرق اهواز آغاز می شود. 
 
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: تا شهریورماه میزان سبزینگی نهال های کاشته در کانون های گرد و خاک حدود 80 درصد بود اما به علت عدم بارش باران پاییزی، وقوع گرد و خاک و نمکزارهای تالاب ها رشد این نهال ها متوقف شد.
 
وی افزود: طبق مصوبه هیات دولت وزارت نیرو مکلف است تا برای عرصه های تالاب و کانون های گرد و خاک آب تامین کند که این هماهنگی ها در استان خوزستان درحال انجام است.
 
مطیعی درخصوص خشک شدن برخی نهال های کاشته شده نیز یادآور شد: افت 25 درصدی نهال های دست کاشت در سال اول امری طبیعی است. در خوزستان چهار هزار و 800 هکتار درختکاری شد که تا شهریورماه افت 20 درصدی داشتند اما در ابتدای پاییز به علت طوفان گرد و خاک و برخاستن نمکزارها، قسمت سبز درختان آسیب دیدند.
 
وی ادامه داد:در چند روز گذشته تصاویری مبنی بر خشک شدن نهال های کاشته شده منتشر شده درحالی که در هیچ کدام از این چاله ها هیچ درختی کاشته نشده است.
 
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تاکید بر نقش ریزگردها در کاهش رشد نهال ها اظهار کرد: کنترل ریزگردها در عرصه های طبیعی در کنار کاهش اثرات آلودگی سبب حفظ اراضی کشاورزی شده و منافع اقتصادی بسیاری نیز دارد.
 
وی ادامه داد: در استان خوزستان بالغ بر 350هزار هکتار شن زار وجود دارد که در بحث ورزش های بیابانی می توان از آنها استفاده کرد اما به دلیل بی توجهی به اکوتوریسم تاکنون از آنها غفلت شده است.
 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به توسعه اکوتوریسم و طبیعت گردی برای حفظ عرصه های طبیعی اشاره و خاطر نشان کرد: ما باید به سمت شیوه های نوین جهت بازگرداندن حیات به عرصه های طبیعی حرکت کنیم. 
 
بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان را بیابان تشکیل می دهد. طبق مطالعات سازمان زمین شناسی هفت کانون ریزگرد هورالعظیم با 53 هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با 113 هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر در خوزستان وجود دارد.
 
بزرگترین کانون ریزگرد خوزستان با 113هزار هکتار در جنوب شرق اهواز قرار دارد که همین کانون عامل عمده ورود ریزگردها به شهر اهواز است.
 
بالغ بر 350هزار هکتار شن زار و ماسه زار وجود دارد که از شمال غرب تا جنوب شرق امتداد یافته اند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است