فانوس جنوب
کد خبر: 1804       یکشنبه 10 دي 1396 در 12:22
| ف | | |

معاون بهره برداری شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان:

اهواز، حمیدیه، کارون و شادگان در وضعیت بحرانی آب قرار گرفتند

اهواز، حمیدیه، کارون و شادگان در وضعیت بحرانی آب قرار گرفتند

معاون بهره برداری شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان از کاهش بارندگی ۵۳ درصدی نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: شهرستان‌های حمیدیه، کارون، شادگان و اهواز در وضعیت بحرانی آب قرار گرفته‌اند.

نشست اضطراری شورای کشاورزی شهرستان شوش شامگاه شنبه در پی اعتراض کشاورزان نسبت به کمبود آب و خشکی مزارع در فصل کشت برگزار شد.
 
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش در این نشست از عدم تامین آب کشاورزی ابراز نارضایتی کرد و گفت: اداره امور آب از ۱۰ روز گذشته اعلام بحران آب کرده است و از عقد قرار داد تامین آب کشاورزان امتناع می‌کند.
 
 عبدالرحیم رحیمی افزود: این در حالی است که کشاورزان از ابتدای مهر ماه همزمان با آغاز سال زراعی شهرستان نسبت به کشت در مزارع اقدام کرده‌اند.
 
وی اظهار کرد: کشاورزان هر چه دارند در کشت مزارع هزینه کردند و در صورت عدم تامین به موقع آب متضرر می‌شوند، مسئول از بین رفتن زراعت کشاورزان و خسارت سنگین به آنان کیست؟
 
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به سیل فروردین سال گذشته اظهار کرد: هنوز خسارت طغیان رودخانه و سیل سال گذشته به کشاورزان پرداخت نشده و امسال نیز کمبود آب و بی‌آبی کشاورزان را با خسارت شدیدی مواجه خواهد کرد.
 
وی کمبود آب و کاهش منابع مخازن پس از طغیان رودخانه‌ها را ناشی از عدم مدیریت آب در سد‌ها و صیانت از آب‌های استان خوزستان دانست و گفت: مشکلات فنی کانال‌ها یکی از عوامل اتلاف و هدر رفت آب است.
 
کاهش چشمگیر منابع آبی
 
محمد اسلامی نیز در این جلسه از کاهش منابع آبی خوزستان خبر داد و اظهار کرد: به دلیل شرایط خشکسالی و کاهش نزولات جوی وضعیت منابع زیر زمینی و سطحی آبهای خوزستان کاهش چشمگیری داشته است.
 
مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان عنوان کرد: منحنی سد مخزن دز در شرایط عادی حداقل ۳۱۰ است ولی در شرایط فعلی ۳۰۶و از منحنی حداقل ذخیره آب در مخازن کمتر است.
 
شرایط آب در پایین دست کرخه بحرانی است
 
محمد حسین دشت بزرگ مدیر امور آب منطقه غرب خوزستان حوزه آبریز کرخه را با حجم برداشت آب موجود مشکل آفرین دانست و افزود: ۲۸۰متر مکعب اب از یک میلیارد متر مکعب این حوزه‌‌ رها سازی شده و تا پایان سال ۷۲۰متر مکعب باقی مانده باید مدیریت شود.
 
وی به امتداد آبرسانی کرخه تا هور العظیم و دشت آزادگان اشاره کرد و گفت: شرایط آب شرب پایین دست کرخه با EC ۱۳ هزاربرداشت می‌شود که نشانگر شرایط نامساعد بودن آب در پایین دست کرخه است.
 
کاهش 53 درصدی باران خوزستان
 
 ناصر بهمنش فر از کاهش بارندگی ۵۳ درصدی نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: شهرستان‌های حمیدیه، کارون، شادگان و اهواز در وضعیت بحرانی آب قرار گرفته‌اند.
 
معاون بهره برداری شبکه‌های آبیاری شمال استان خوزستان کاهش آب مصارف کشت و صنعت را در جهت کاستن تنش کشاورزان منطقه دانست و گفت: از ۵۰متر مکعب آب که در سال‌های گذشته اختصاص داده می‌شد آب مصارف کشت و صنعت به ۲۵درصد کاهش یافته است.
 
معاون بهره برداری شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان با بیان اینکه آب مصارف کشاورزی به صورت نوبتی وارد کانال‌ها می‌شود، بیان کرد: زمینهای زیر سد دز در شهرستان شوش به دلیل کشت گندم و غلات اب بیشتری مورد نیاز است و ۲۷متر از ۴۰متر آب کشاورزی منطقه به زمین‌های کشاورزی شوش اختصاص داده خواهد شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است