فانوس جنوب
کد خبر: 1709       پنجشنبه 27 مهر 1396 در 10:49
| ف | | |

رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

هرس درختان کنوکارپوس خوب پیش نمی‌رود/ درمان«سل» رایگان است

 هرس درختان کنوکارپوس خوب پیش نمی‌رود/ درمان«سل» رایگان است

شواهد نشان دهنده این است که کار هرس درختان کنوکارپوس به خوبی پیش نمی رود و شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به هرس درختان کنوکارپوس در آستانه بارانهای پاییزی در اهواز به منظور پیشگیری از مشکلات تنفسی گفت: شواهد نشان دهنده این است که کار هرس درختان کنوکارپوس به خوبی پیش نمی رود و شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.
 
دکتر شکراله سلمان‌زاده در جلسه شورای سلامت استان خوزستان که روز چهارشنبه (26 مهرماه) برگزار شد، با اشاره به روز جهانی سل که در 24 مارس مصادف با 4 فروردین ماه بود اظهار کرد: 24 مارس مصادف با 4 فروردین ماه با عنوان روز جهانی سل نامگذاری شده است و در ایران با توجه به اهمیت بیماری سل یک روز ملی نیز در 23 مهرماه مصادف با سالروز وفات زکریای رازی برای این بیماری در نظر گرفته شده که فرصتی است تا چالش‌های موجود در این زمینه بیان شوند.
 
وی افزود: با میزان بروز سل خوشبینانه رفتار می‌شود ولی در حقیقت سل یکی از مهم‌ترین علل مرگ در دنیا است و پس از HIV دومین میکروب شایع است که موجب مرگ و میر انسان‌ها می‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بیماری سل جزو 10 علت مرگ در دنیا است، تصریح کرد: یک سوم جمعیت دنیا آمادگی آلوده شدن به این بیماری را دارند که این وضعیت به "سل نهفته" معروف است و اگر به این موضوع توجه نشود به سل فعال تبدیل می‌شود. مشکلی که در دنیا وجود دارد سل مقاوم به دارو است که آمار رو به افزایشی دارد و هزینه درمان و نگهداری این بیماران بسیار سنگین است.
 
سلمان‌زاده بیان کرد: میزان بروز سل در دنیا در سال 2014، تعداد 9.6 میلیون نفر بود ولی در سال ۲۰۱۵ میزان ابتلا به سل افزایش یافت که تمام کشورها متعهد به کاهش  ۹۵ درصدی این بیماران تا سال ۲۰۳۵ شدند.
وی با اشاره به مرگ‌های ناشی از سل تصریح کرد: مرگ ناشی از بیماری سل در سال 2014، 1.4 میلیون نفر بود و در سال 2015 به 1.8 میلیون نفر رسید.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: بسیاری از مبتلایان به این بیماری دچار سل فعال هستند ولی بیماری آنها قابل تشخیص نیست یا دارای سل نهفته هستند که به دلیل عدم تشخیص به سل فعال تبدیل می‌شود که باید در زمینه تشخیص و درمان این دسته از بیماران اقدام شود.
 
سلمان‌زاده اظهار کرد: 95 درصد موارد ابتلا به سل در کشورهای فقیر و در حال توسعه رخ می‌دهد. در حال حاضر 80 درصد مبتلایان به این بیماری در 22 کشور دنیا هستند که یکی از این کشورها پاکستان، همسایه کشور ما است.
 
وی با بیان اینکه وضعیت ما در بیماری سل نسبت به جهان خوب است، ولی می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم خاطرنشان کرد: وضعیت بروز بیماری سل در جهان 142 در 100هزار نفر، در کشور ایران 16 در 100هزار نفر و در استان خوزستان 10 در 100 هزار نفر است.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به بروز سل در زندان‌ها خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بهداشتی در زندان‌ها بروز سل در میان زندانیان است که به منظور کنترل این وضعیت یک بند ویژه برای این بیماران در نظر گرفته شده و پروتکل درمانی و تشخیص بیماری در زندان‌ها نیز فعال است.
 
سلمان‌زاده با اشاره به اهداف شورای سلامت در خصوص بیماری سل عنوان کرد: باید تا سال 2035، بروز بیماری سل را تا 90 درصد و مرگ و میر ناشی از سل را به 95 درصد کاهش دهیم. همچنین انگ اجتماعی به افراد درگیر این بیماری به صفر برسد. در حال حاضر در حوزه سلامت تشخیص سل به صورت کاملا رایگان و درمان برای کلیه بیماران به مدت شش ماه و برای افراد مقاوم به درمان به مدت 2 سال به صورت رایگان انجام می شود.
 
وی با اشاره به اجرای غربالگری سل در گروه های پرخطر و مناطق حاشیه نشین استان خوزستان گفت: این بیماران نیازمند توجه و حمایت های ویژه اجتماعی هستند و به این دلیل سل را یک بیماری اجتماعی می نامند زیرا فردی که رفاه اجتماعی خود را از دست داده سیستم دفاعی وی هم ضعیف می شود و در نهایت سلامتی خود را با این بیماری از دست می دهد. در حقیقت فقر موجب سل و سل موجب فقر می شود.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان همچنین با اشاره به هرس درختان کنوکارپوس در آستانه بارانهای پاییزی در اهواز به منظور پیشگیری از مشکلات تنفسی افزود: شهرداری های اهواز، آبادان و خرمشهر مکلف شده اند که از ۲۵ شهریور کار را شروع و تا مهر ماه به اتمام برسانند.
 
سلمان زاده عنوان کرد: در حوزه غرب اهواز هرس درختان کونوکارپوس انجام نشده و بیشتر این مناطق در مرکز شهر اهواز واقع شده اند. درختان کنوکارپوس در این مناطق بیشتر شبیه به درختان جنگلی شده اند. شواهد نشان دهنده این است که کار هرس درختان کنوکارپوس به خوبی پیش نمی رود و شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.
 
وی تصریح کرد: در آبان ماه یک بارندگی جدی داریم و فرصتی برای هرس درختان باقی نمانده بنابراین شهرداری اهواز باید هرچه سریعتر در روزهای باقیمانده کار را به سرانجام برساند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه طی چندین نامه تذکرات لازم به شهرداری ابلاغ شده ادامه داد: تهیه دو هزار ماسک تنفسی ۹۵ n، پیش بینی اعتبار برای تهیه چهار هزار ماسک دیگر، تهیه بسته های آموزشی، ارائه آموزش های مکتوب و شفاهی در مراکز درمانی نیز از جمله کارهای انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مرکز بهداشت استان خوزستان است.

 

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است