فانوس جنوب
کد خبر: 1598       جمعه 02 تير 1396 در 01:42
| ف | | |

مطالبات زنان از بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران

مطالبات زنان از بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران

مطالبات زنان از بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران

مساله زنان همواره در دولتهای مختلف و در سراسر جهان از ابعاد مختلف مورد توجه بوده است. جدیدی را پیش روی جامعه اسلامی گشود.

هوالحق

مطالبات زنان از بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران

مساله زنان همواره در دولتهای مختلف و در سراسر جهان از ابعاد مختلف مورد توجه بوده است. در اسطوره ها، زنان را در مقام الهه  می پرستیدند و او را منشاء زایش و زندگی می دیدند. با ظهور نوگرایان و گسترش ارتباطات، گاه ناقوس آزادی رأی را به نفع زنان به صدا درآوردند و گاه به بهانه آزادی، آزادگی شان را به اسارت درآوردند. گاه زنان را پله های ترقی و نماد روشنفکری خودشان جلوه دادند و توجه به حقوق آنها را در برگه های رأی به نفع خود می دیدند.

دین اسلام با ظهور خود، نگاه نویی به زن داشت، منزلت بخشی به جایگاه زن با در نظر گرفتن حقوق اقتصادی وی و به رسمیت شناختن هویت اجتماعی و انسانی اش، افق جدیدی را پیش روی جامعه اسلامی گشود. زنان صدر اسلام ضمن پذیرش آیین خداپرستی و گرایش به دین اسلام، در ساحت های اقتصادی، اجتماعی، درمانی و ... نیز مشارکت کردند و جامعه نیز حقوق و جایگاه آنها را در میان مسلمانان به رسمیت شناخت. گرچه احقاق حقوق زنان در جامعه ای که هنوز میراث ابوجهل ها را به دوش می کشید، چندان آسان نبود ولی با رهنمودهای پیامبر اعظم (ص ) و گفتارها و اعمال روشنگرانه ائمه اطهار علیهم السلام در نهایت جایگاه این قشر، در جامعه اسلامی نمود یافت.

اکنون، با نگاهی به جایگاه و حقوق زنان در جامعه اسلامی خود می توان مجموعه ای از نیازها و اولویت ها را در حوزه زنان به دست آورد و طبقه بندی نمود. اغلب این مطالبات در اختیار و توان قوه مجریه است که عملی نمودن آن می تواند علاوه بر بهبود اوضاع بانوان جامعه، بسیاری از مشکلات را به صورت ریشه ای حل کند. توجه به حسن اجرای برخی قوانین در حوزه زنان در اولویت وظایف یک رئیس جمهور است از جمله:

1. اجرای کامل قانون مرخصی زایمان و افزایش آن از 6 ماه به 9 ماه به صورت اجبار برای همه نهادها و سازمان های دولتی و طرح تشویقی برای سازمان های خصوصی در صورت اجرای کامل این قانون.

2. ساماندهی اشتغال زنان به صورت سیستمی: با توجه به نرخ 12 درصدی بیکاری در میان جوانان، تقریبا نیمی از این آمار مربوط به زنان می باشد. مشاغلی همچون هنرهای دستی، جواهر سازی، گلیم بافی، قالی بافی و گبه دوزی و ... که بانوان جامعه در رأس و پیشاپیش مردان عهده دار آن هستند همگی با حمایت و توسعه علمی می توانند به تولید انبوه رسیده و بخشی از خلاء های بیکاری را از بین ببرند و با رونق اشتغال بومی برای زنان، آنها را از بسیاری آسیبهای اجتماعی و خشونت ها در امان دارند و با در نظر گرفتن خدماتی همچون بیمه،تشکیل تعاونی و صنف، حمایت های لازم را تکمیل و امنیت شغلی آنها را تضمین کنند.

3. عفاف و حجاب: عفاف حوزه های مختلفی از جامعه را درگیر می کند. تجمیع افکار علماء، فرهیختگان، دانشگاهیان و هنرمندان در این زمینه نیازمند همتی است که دولت می تواند سبب ساز آن باشد و در حوزه اجرای حجاب، تولید کنندگان و طراحان پوشاک را درگیر نماید.

4. توجه به نقش مادری: جامعه همانطور که نیاز به کارمند خوب دارد، صنعتگر ماهر می خواهد، به فکر نخبگان نیاز دارد، به «مادران فعال و کارآمد» نیز نیازمند است. مادرانی که جایگاه خود را شناخته باشند جامعه نیز با توجه به عظمت جایگاه آنان، مادری را محترم خواهد شمرد. بازیابی جایگاه و منزلت مادری در توان دولتی مقتدر است. نقش «مادری» با احقاق حقوق و تکالیف آن در جامعه، کاربردی خواهد شد. احیای منزلت «نقش مادری» راه را برای پرورش نسلی مهذب هموار کرده، بسیاری از هزینه کردهای حوزه آموزش و پرورش را خواهد کاست و مدیرانی موفق را در بستر خانواده ای آرام تربیت خواهد کرد.

منزلت بخشی به «مادر» یعنی کاهش آسیب هایی همچون طلاق، خودکشی، بزهکاری و فساد اخلاقی.

مادرانی آگاه و دیندار، می توانند سرمایه های اجتماعی را حراست کنند و جامعه ای ایمن را تضمین نمایند.

5. داشتن برنامه ملی برای کاهش طلاق و استحکام خانواده: آخرین آمار ثبت شده طلاق در بهمن ماه سال گذشته 17581 فقره بوده است. البته با مقایسه میزان طلاق در سالهای اخیر رشد بیش از 6 درصدی طلاق در کشور و رشد طلاق در برخی کلان شهرها را شاهد هستیم. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با برنامه های تحکیم خانواده و کاربردی می تواند در این راستا نقش فعالی را ایفا کند.

6. نشاط خانواده: خانواده قدرتمند افراد قوی و موثری را به جامعه تحویل خواهد داد. عنصر نشاط از جمله عواملی است که باعث تداوم و تحکیم روابط خانواده خواهد شد. خانواده با نشاط در مقابل بحران های مختلف اجتماعی، اقتصادی  و روانی با تصمیم سازی به موقع و قوی ایستادگی خواهند کرد. نشاط تضمین کننده سلامت و سعادت خانواده و جامعه خواهد بود. از جمله مسائلی که به صورت مستقیم باعث ارتقاء نشاط خانواده هستند:

  • اقتصاد: رونق اقتصادی باعث افزایش تولید، امیدواری جوانان، افزایش ازدواج جوانان، افزایش درآمد و گسترش نشاط خانواده می­گردد. در نقطه مقابل، بیکاری فقر، ناتوانی قدرت خرید، احساس بی کفایتی سرپرست خانواده، گسترش اختلاف و طلاق و افسردگی افراد را در پی دارد.
  • اشتغال: اشتغال باعث دلگرمی، حس مفید بودن، توانایی در قدرت خرید افراد، تشویق برای فرزند آوری، ارتقای استفاده از خدمات بهداشتی و سلامت شده و همه ی این عوامل، نشاط اعضای خانواده را افزایش می دهد.
  • ورزش بانوان: بانوان به ویژه زنان خانه دار با توجه به کارهای فرسایشی و غالبا تکراری خانه داری بیشتر در معرض بیماری های جسمی هستند. با تشویق بانوان به ورزش به صورت جمعی می توان در افزایش نشاط آنها و نشاط آوری برای افراد خانواده موثر بود. اختصاص فضاهای مناسب و امکانات لازم برای ورزش بانوان از جمله نیازهای ضروری است که نقش پیشگیری از هزینه های درمانی در آینده را به دنبال دارد. رایگان بودن و دسترسی آسان امکانات ورزشی از جمله مولفه های مهمی است که دولت می تواند ارائه این خدمات برای بانوان را در نظر گیرد.
  • بیمه زنان خانه دار: افسردگی در رده دوم بیماری های جهان است و در کشور ما زنان افسرده دو برابر مردان هستند. به نقل از کارشناسان حیطه روان شناسی «افسردگی در بین زنان خانه دار طبقه متوسط جامعه، به دلیل تحمل مشکلات فراوان، بیشتر از سایر طبقات زنان است» نگاه و تصور اغلب افراد جامعه به خانه داری امری تکراری، بی محتوا و بی بازده است. همین امر باعث وجود بی برنامگی و بی نظمی در زندگی زنان می شود. بها دادن به خانه داری زنان می تواند دو نتیجه مطلوب داشته باشد اول اینکه زنان خانه دار فعالیت خانه داری که شامل همسری، مادری و تربیت هم می شود را مفید تلقی کنند و رضایت داشته باشند و دوم اینکه ولع بیجا برای اشتغال بیرون از خانه به هر دلیل و تن دادن به هر شرایطی برای اشتغال بیرونی، کاسته می شود. بیمه زنان خانه دار یکی از راه هایی است که ارزش کار خانگی زن را تا حدی هر چند اندک احیا می کند. بسیاری از زنان پس از نیم قرن خانه داری با از دست دادن همسر یا پشتوانه و حامی مالی خویش با بحران های اقتصادی، روانی شدیدی مواجه می شوند و هیچ حمایتی ندارند. بیمه زنان خانه دار با تدبیر دولت می تواند به صورت فراگیر همه زنان خانه دار، دختران مجرد بیکار که با ورود به سالمندی اقشار آسیب پذیر محسوب می شوند را تحت پوشش قرار داده و گامی هر چند کوچک در مسیر عزت بخشی به بانوان باشد.

در مجموع مطالبات در حوزه زنان ابعاد و زوایای مختلفی دارد که با برنامه ریزی و اختصاص برنامه وبودجه ی مناسب می تواند بسیاری از بحران ها را مانع شود. هزینه در این حوزه با سود چند برابری بازدهی خواهد داشت. دولت محترم، با تدبیر در زمینه های ذکر شده، می تواند در جهت افزایش امید و نشاط  بانوان و جامعه گام های بلندی بر دارد.

نویسنده: نرگس اکبری(کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده)

تاریخ:1396/04/01

اخبار مرتبط
ارسال نظر
سایر اخبار

۱۰۲ واحد تولیدی راکد در استان خوزستان فعال شده است

پیش بینی ورود سامانه بارشی به خوزستان

برگزاری دومین جشنواره استانی سرود آفرینش در اهواز

آماده سازی دو شعبه اخذ رای ویژه اقلیت‌های مذهبی در خوزستان

تشریح جزییات مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در خوزستان

فراخوان ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

پاسخگویی مدیرکل اطلاعات خوزستان به تماس‌های شهروندان

جانشین فرمانده‌کل سپاه: آمریکایی‌ها ‌علناً اعلام کرده‌اند ‌در برابر ایران به پیروزی دست نیافته‌اند‌

افتتاح یا کلنگ زنی ۱۵۹۳ طرح در خوزستان برای دهه فجر

افتتاح ۳۷ طرح تعاونی در ایام الله دهه فجر در خوزستان

رفع تصرف اراضی ملی به ارزش حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال در خوزستان

بهره برداری از ۴۰ طرح آبرسانی در خوزستان در ایام الله دهه فجر

۵ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم‌ترین رکن این رویداد سیاسی

تمدید مجدد فرصت ثبت نام برای استفاده از کانال‌های تبلیغاتی

تمامی حقوق این سایت متعلق به خوزستان خبر میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است